Så unviker du bli lurad

Lämna aldrig ut kortuppgifter, kontouppgifter eller bankdoseuppgifter eller bankinformation, oavsett hur trovärdigt meddelandet, mejlet eller personen du pratar med upplevs vara.

– Det finns inte ett seriöst företag eller en seriös bank som frågar efter det på det här sättet, säger Jan Olsson, chef för Polisens nationella center för bedrägerier. 

I höstas skrev Metro om att butiksjättarna Coop och Ica drabbats av nätbedragare, som i företagens namn skickar ut bluff-sms, mejl och ringer telefonsamtal till en mängd privatpersoner runt om i landet.

– Jag kan bekräfta att det verkar vara en ny våg, sade Louise Stephan, pressansvarig på Coop, då till metro.se.

Nu har även modeföretaget H&M drabbats av nätfiskemeddelanden, så kallad phising.

– Vi är medvetna om företeelsen och beklagar att våra kunder blir lurade på detta sätt av falska sms, säger Marie Rosenlind i ett mejl till Metro.

► Coop varnar för falska tävlings-SMS

Rosenlind uppger att H&M alltid rekommenderar alla som får blufferbjudanden att själva polisanmäla det samt att de ”vidtar rättsliga åtgärder” när någon använder företagets varumärke utan tillåtelse.

– På vår hemsida finns information om hur H&M:s kampanjer är utformade och övrig information som kan vara bra att känna till gällande bluffkampanjer.

Jan Olsson, chef för polisens nationella center för bedrägerier, har på torsdagen inte hört något om bluff-sms skickade med H&M som avsändare. Men han säger sig inte vara förvånad.

– Anledningen till att de skickas är då det finns personer som går på det här, att det finns pengar att tjäna för bedragarna. Sen är det en väldigt liten promille som går på det här. Men trots att få faktiskt låter sig luras är det tillräckligt för att dem ska se skäl att fortsätta.

► Både Coop och Ica varnar för bluff-sms – men kan inget göra

Att folk fortsätter att gå på dessa sms-bluffar beror enligt Jan Olsson på att det finns en igenkänningsaspekt i det hela, som också förklarar varför det är stora nationella och internationella företag som Coop, Ica, Blocket, Netflix, Facebook – och nu H&M – som drabbas.

– Det är att man har en relation till den de utger sig från att vara från. Det är det som gör att Facebook-bedrägerier lyckas också. Bedragarna använder sig bara av de företag där de vet att kundunderlaget är enormt.

Bedragarna blir också bättre och bättre och phishingen ökar enligt Olsson rejält, både i Sverige och internationellt.

– Det är så enkelt och det kostar ju ingenting att genomföra. Bedragarna sitter bakom anonymiseringstjänster och inget land kan gemensamt utreda det här. Den enda chansen för att det skulle minska är att folk skulle sluta gå på det, säger han.