Över 100 000 tjejer deltar i årets upplaga av 5-kilometersloppet Vårruset, som arrangeras i en rad svenska städer. I går kväll gick loppet av stapeln i Stockholm, och stockholmaren Jenny Canborn, 30, sprang då sitt livs första lopp. 

När hon gick i mål bjöds hon, precis som alla andra löpare, på en goodie bag. Men när hon fick se vad påsen innehöll blev hon allt annat än glad. 

– Det var det sjukaste jag hade sett. Jag förstår sponsorernas grepp, men jag önskar att man hade kunnat vara lite mer nytänkande än så, säger Jenny Canborn. 

Årets påse innehåller bland annat tamponger, inkontinensskydd och tvättmedel i form av en trasa.

– Det känns mossigt att man tror att det är det här som kvinnor vill ha när man kommit i mål efter att ha sprungit ett lopp. Det känns väldigt stereotypt, och det måste finnas något annat som man kan ge som kvinnor kan tänkas uppskatta, säger Jenny Canborn. 

LÄS MER: Samuel, 23, anmäler tjejlopp till DO – för att han inte får springa

Ida-Marie Larsson, 29, från Stockholm, som även hon sprang sitt livs första lopp, reagerade mest på tvättrasan. 

– Det är väl en tolkningsfråga, men man kan uppfatta den som sexistisk. Det beror väl på vad man lägger i en påse vid lopp riktade till män. Får de samma trasa så fine, men få de till exempel ett presentkort på en restaurang i stället så skulle det vara lite taskigt, säger Ida-Marie Larsson. 

Axel Lönnqvist, marknadsansvarig för Vårruset, säger att arrangören och sponsorerna tillsammans väljer ut vilka produkter som ska ligga i presentpåsen. 

– Vi försöker göra en bra goodie bag med en bra mix av olika produkter. En dryck, något ätbart och något som tjejer kan använda och ha nytta av. Alla kommer självklart inte att kunna använda allt, man har ju olika livsstil och vad man tycker är bra och dåligt, säger Axel Lönnqvist. 

Han säger att det alltid finns folk som inte gillar innehållet i påsarna, men har ingen förståelse för att vissa kvinnor uppfattar årets produkter som sexistiska. 

– Absolut inte. Vi gör goodie bags för Tjejmilen också och den innehåller rätt många olika produkter. Men det är klart att det blir kvinnoanpassade produkter i och med att det är ett lopp för tjejer.

Varför då?

– Det blir ju en skillnad i sponsorer vid ett mixat lopp och ett tjejlopp. Det är ju en typ av sponsorer och partners som vänder sig till en viss typ av målgrupp, och då blir det ju en viss typ av varumärken som vill kommunicera med den här målgruppen, säger Axel Lönnqvist.