"Vi vet inte ännu exakt hur mycket det här kommer att kosta oss."

Tony Bispeskov, informationschef för DSB, om funderingar kring hur mycket biljettpriset för pendlare behöver höjas.

Fakta: Id-kontroller på tågen

Resande från Köpenhamn till Kastrup kommer att få kliva av tåget på perrong 1 på Kastrup, gå upp i ankomsthallen och ner igen på perrong 2 där id-kontrollerna ska ske.

Fem kontrollområden ska anläggas på perrongen med upp till 34 slussar för id-kontroll. Där kommer alla som reser mot Sverige att få sina identitetshandlingar kontrollerade och scannade.

Barn under 18 år kan dock slippa kontrollen om de reser med en förälder som kan visa giltigt id.

Kontrollerna startar vid midnatt natten mellan den tredje och fjärde januari.

DSB bedömer att resan kommer att ta mellan tio och 30 minuter längre när kontrollerna införs, beroende på om man reser i rusningstid eller inte.

Resenärer från Sverige mot Danmark kommer inte att kontrolleras.

Källa: DSB

Om kontrollerna fortgår mer än en månad så kan DSB komma att ta ut extra avgift av resenärerna för kontrollerna.

– Men vi har inte beslutat om hur mycket vi ska höja biljettpriset än, vi vet inte ännu exakt hur mycket det här kommer att kosta oss, säger Tony Bispeskov, informationschef för DSB, till TT när han visar hur kontrollerna ska gå till på perrongen.

Summan på en miljon danska kronor per dag innefattar kostnader för de fysiska kontrollstationer som nu ska byggas, den inhyrda Securitas-personal som ska utföra kontrollerna samt inkomstbortfall på grund av minskat resande till följd av id-kontrollerna.

Den första månaden, från den 4 januari till den 3 februari, ska DSB och Skånetrafiken dela lika på kostnaden. Skånetrafikens beräkning är att kostnaden blir nio miljoner kronor i månaden. Det är inte klart hur samarbetet ser ut efter den första månaden, inte minst då man inte vet hur länge kontrollerna kommer att pågå, säger Helene Holmqvist vid Skånetrafikens presstjänst till TT.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) skriver i ett pressmeddelande att hon kommer att "följa utvecklingen noga".

"Vi är medvetna om att detta kommer orsaka vissa problem men har förtroende för att operatörerna kommer att kunna hantera kravet på id-kontroller," skriver Johansson.

Niels Paarup-Petersen, centerpartist i Malmö, är en av initiativtagarna till Öresundsrevolutionen – ett initiativ för att väcka debatt om id-kontrollerna som de menar skadar Öresundsregionen. Han kallar det "absurt" att lägga kostnaden för id-kontrollerna på pendlarna. Richard Stjernfeldt som också varit med och startat uppropet pekar på att id-kontrollerna drabbar både regionen och asylsökande:

– Det är ett makalöst cyniskt sätt att gallra asylsökande som är på väg till Sverige – att låta det bli avgörande om de har en id-handling så att de kan åka tåg. Det är inte ett asylkriterium huruvida man har id-handling eller inte.

De uppmanar allmänheten att skriva på ett upprop till de riksdagsledamöter som röstade ja till id-kontrollerna eller lade ner sin röst. Under måndagseftermiddagen hade namninsamlingen 2 956 underskrifter.

Notan till Sverige

De danska Socialdemokraterna anser att det är den svenska staten som ska betala för id-kontrollerna, eftersom det kan betraktas som ett svenskt myndighetsansvar.

– Den svenska regeringen förväntar sig att personer som reser in i deras land ska kontrolleras. Då är det också rimligt att de står för den kostnaden, anser jag, säger partiets talesman i transportfrågor, Rasmus Prehn, till Danmarks Radio.