Nyheten om att Ikea uteslutit eller redigerat bort alla kvinnor i sin saudiska katalog spreds över hela världen. Ikea ser nu över hur katalogerna ska produceras i framtiden. 

– Vi kan inte producera en katalog utan kvinnor. Det kommer inte att hända igen. Man skulle kunna tänka sig en katalog utan människor, säger Josefin Torell, pressansvarig för Ikeagruppen, till tidningen Arbetaren.

På frågan om kvinnor inte är lika osynliga när katalogen trycks helt utan människor svarar hon så här:

– Om vi producerar en katalog utan människor kommer den vara förenlig med våra värderingar.

När Metro ringer vill hon inte vidareutveckla resonemanget.

– Vi vet inte ännu hur nästa års katalog kommer att se ut. Det är en diskussion som förs mellan franschisetagaren och Inter Ikea Systems.

Ikeas marknadsföring handlar mycket om att ge en bild av ett levande hem med människan i centrum. Skulle inte en katalog utan människor bli steril?

– Katalogen handlar absolut om att spegla livet hemma. Samtidigt vill vi visa respekt för lokala värderingar där vi finns.

Sofia Embrém, vd för Rättviseförmedlingen sågar förslaget om att ta bort både män och kvinnor ur katalogen.

– Ur ett jämställdhetsperspektiv åstadkommer man ingenting om man bort alla människor. Väljer de att ta bort både män och kvinnor helt i den här specifika situationen, då har de ju anpassat sig genom att frångå sin egen värdegrund, säger hon till Metro.