Fakta: Andra uppmärksammade mål

December 2015: En 40-årig barnskötare i Kristianstad döms till sex och ett halvt års fängelse för bland annat fyra fall av grov våldtäkt mot barn och ett stort antal fall av grova sexuella övergrepp mot 19 förskolebarn i åldrarna ett till tre år. Övergreppen fotades och filmades.

Februari 2015: Hovrätten sänker straffet till fängelse i ett och ett halvt år för en 30-årig man som begått sexuella övergrepp mot tre barn på en förskola i Borås där han var praktikant. Mannen döms för grovt sexuellt övergrepp mot barn, försök till samma brott samt utnyttjande av barn för sexuell posering.

September 2014: En 21-årig förskolepraktikant i Högsby döms av Kalmar tingsrätt för två grova våldtäkter mot barn, 13 fall av grovt sexuellt övergrepp mot barn, 21 fall av grovt utnyttjande av barn för sexuell posering, flera fall av sexuellt ofredande samt grovt barnpornografibrott. 14 barn utsattes för övergreppen. Påföljden blir rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Januari 2013: En 32-årig man som under flera år arbetat på olika förskolor i Malmö döms till fängelse i fyra år och tre månader för bland annat grov våldtäkt mot barn och två fall av grovt sexuellt övergrepp. Totalt omfattade domen, som fastställdes av hovrätten, tre utsatta barn.

Fakta: Föräldrar hålls utanför

När misstänkta övergrepp mot barn utreds vill utredarna att familjen och omgivningen pratar så lite som möjligt med barnen om det som hänt.

Föräldrarna får inte sitta med under förhören och får inte information under utredningens gång om vad barnen sagt.

Barn förhörs av särskilda barnförhörsledare i särskilda lokaler i barnahus som rymmer både polis, åklagare och olika kompetenser för att hjälpa och stötta barnet och familjen.

Med små barn kan hela första "förhöret" gå åt till att bygga upp en relation genom att prata om helt andra saker.

Mannen var anställd som barnskötare på en idylliskt belägen förskola i ett bostadsområde i Upplands-Bro kommun nordväst om Stockholm. Sin anställning och sitt förtroende ska han, enligt åtalet, ha utnyttjat för att förgripa sig på fyra barn som gått i en grupp för femåringar.

– Min uppfattning är att det har funnits stunder under dagen när den misstänkte har kunnat vara ensam med ett eller flera barn, säger åklagaren Åsa Andersson om hur mannen kunnat begå övergreppen utan att andra vuxna märkt det.

Ingen teknisk bevisning

Den grövsta åtalspunkten är rubricerad som våldtäkt mot barn och består i att 28-åringen ska ha blottat sig för ett barn och tvingat det att utstå en viss handling.

Andra händelser, där han ska ha tagit på barn på olika sätt, är rubricerade som sexuella ofredanden och grova sexuella övergrepp mot barn.

28-åringen nekar till allt och någon teknisk bevisning, exempelvis bilder, finns inte för att styrka barnens berättelser.

Svårt med tidsangivelser

Den första polisanmälan kom i oktober 2015 sedan ett barn berättat för sin mamma om övergrepp.

– Mamman kontaktade förskolan som gjorde en polisanmälan, säger Åsa Andersson.

För samtliga åtalspunkter är tidsintervallen inom vilka brotten ska ha begåtts väldigt långa. De exakta tidpunkterna har helt enkelt inte gått att fastslå.

Barnpsykologen Åsa Landberg förklarar att det är vanligt när mindre barn vittnar.

– De kan inte alltid månader eller årstider, eller så kan de men minns inte. Barn har lättare att komma ihåg om något hände när någon fyllde år eller när de var på utflykt, säger hon.

Första anmälan dröjde

Av åtalet kan man utläsa att det tog flera månader innan det första barnet berättade.

– Barnen har berättat i förhör att han sagt till dem att man inte får berätta, säger Åsa Andersson.

De andra polisanmälningarna kom först sedan förskolan informerat föräldrarna om den första anmälan. Åsa Andersson kommenterar risken för att föräldrar ställt ledande frågor.

– En sexåring som blivit coachad att berätta något får svårt att svara på följdfrågor och kontrollfrågor, säger hon.

Varje barn är hörts fem gånger vilket resulterat i tre–fyra timmars inspelade förhör med varje barn.

– De pratar om övergrepp som liknar varandra och som har begåtts av samma person, men det finns också skillnader. Vi skulle reagera om deras berättelser var för lika, säger hon om risken för att barnen påverkat varandra.