Sammanlagt klarar ungefär hälften förarprovet, drygt 50 procent för körprovet och knappt 50 procent för kunskapsprovet. Siffrorna är de lägsta på tio år och på vissa ställen i landet klarar bara fyra av tio körprovet.

– Nu finns det väldigt många prov på nätet och olika mobilappar som ungdomarna använder för att träna. Reklamen säger att de sparar tiotusentals kronor om de köper dessa prov, och så slipper de gå till en utbildare. Men du får ingen kunskap av att sitta och nöta prov, säger Mikael Stenberg, utvecklare av kunskapsproven på Trafikverket Förarprov.

Det som flest personer har problem med är också de största och viktigaste delarna på provet – trafikregler och trafiksäkerhet.

– Det handlar om skyltar, placering på vägen, regler för vem som har rätt att köra var, väjningsplikt, högerregeln, vad som gäller vid på- och avfart och i cirkulationsplatser.

– Det händer ungefär 40 olyckor per dag i Sverige där någon skadar sig, och det är ju väldigt sällan de praktiska färdigheterna som brister, att man har glömt var bromspedalen sitter. Det är bristande teoretiska kunskaper om hur snabbt man kan köra i olika väglag, hur långt avstånd du bör ha till andra fordon som gör att de hanterar situationen på fel sätt.

Mikael Stenberg rekommenderar att ta utbildningen på allvar och inte bara sätta sig framför en dator och göra övningsprov, eftersom de proven är betydligt lättare än Trafikverkets prov, och inte alls lär ut den kunskap du behöver.

Leif Aronsson är chef för Trafikverket Förarprov Stockholm Syd. Han säger att han också har noterat att allt färre uppfyller kraven för ett godkänt körprov.

– Många är ju inte tillräckligt förberedda. Det är ganska vanligt att det brister i manövreringen, till exempel att de måste titta ner på växelspaken för att växla. Och det får ju följdverkan genom att de missar uppmärksamhet på annat som påverkar trafiksäkerheten.

Vad är det värsta du har varit med om på ett körprov?

– Herregud, jag har varit med om väldigt mycket naturligtvis, men jag vill inte måla fan på väggen. Vissa kör upp på trottoarkanten eller in i en stolpe eller parkeringsplanka. Mycket kan vi ju avvärja också genom att be dem lätta på gasen eller så, men ibland kommer det väldigt oväntat.

– Jag har varit med om väldigt plötsliga och omedvetna körfältsbyten vilket ju kan bli väldigt obehagligt om du är på en motorväg. Det är också svårt att förhindra om någon plötsligt får för sig att göra en helt omotiverad inbromsning mitt på vägen, säger Leif Aronsson.

– Man kan nog skriva en bok om det där, men det känns lite mer som fikarumssnack än något jag vill berätta mer specifikt om.