Stopp i flygtrafiken, biljettkaos hos SJ och saboterade telemaster. I början av förra veckan drabbades Sverige av flera samtidiga störningar i den digitala infrastrukturen.

Telia gick snabbt ut och tog på sig ansvaret för de störningar som stoppade 113 flygningar till och från Sverige. På fredagen kallade infrastrukturminister Anna Johansson (S) chefer för berörda myndigheter, och SJ, till ett möte på näringsdepartementet.

– Den viktiga slutsatsen är att det inte var ett intrång utifrån, det var alltså inget sabotage och det har inte funnits något samband med andra händelser som inträffade den här dagen, säger Johansson.

Två av tre larmade

Den 19 maj larmade två av de tre system som flygledningen använder om att informationen var opålitlig. Med bara ett fungerande system för radar och telekommunikationer stängde Luftfartsverket ner flygplatser i Stockholm, Göteborg och Linköping.

– Det gjorde vi under ganska odramatiska omständigheter. Våra flygledare kunde operera i en normal miljö. Men vi valde att stänga ner av det skäl att vår flygsäkerhetsmodell säger att vi inte ska arbeta med endast ett operativt system, säger Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin.

Fel i två nätverk

Han bekräftar att fel uppstod i två nätverk, som båda tillhandahålls av Telia, men Luftfartsverket kommer inte låta sig nöja med det.

– Vid varje händelse i vårat system gör vi en fullständig utredning och går till botten med varje delmoment. Vi prövar också vårt system, alltså arbetsmodellerna som vi jobbar med, säger han.

Transportstyrelsen, tillsynsmyndighet gällande flygtrafik, kräver också en fullständig utredning.

– Vi kan konstatera att utifrån den givna situationen har man agerat på ett bra sätt. Sedan har vi efterfrågat en rapport för att minska risken för att det här ska hända igen. Den får visa om det finns några åtgärder man behöver vidta i tekniksystemen, säger generaldirektör Maria Ågren.