Småbarnsmamman Jenn Alter från Saint Louis, Missouri, genomgick operation och 35 dagars stålbehandling för bröstcancer under 2013. Det resulterade i ärr – och svåra brännsår över bröstet.

► LÄS MER: Nathalie, 27, är döende i cancer: ”Jag kan inte sluta leva”

I dag har hon tillfrisknat och mår bra, men hon ger inte mycket för många av de kampanjer tänkta att öka medvetenheten kring just bröstcancer. I ett inlägg på sin blogg har hon därför delat med sig chockerande, rödflammiga bilder på sitt bröst med kommentaren:

”Här är er jävla bröstcancermedvetenhet.”

I ett mejl till Metro skriver hon att hon la upp bilderna för att visa att bröstcancer inte är sexigt.

– Jag tycker att bröstcancerkampanjer som sexualiserar sjukdomen är kränkande mot överlevare eftersom vi många gånger inte längre har bröst. Försöken att uppmärksamma detta borde fokusera på att rädda människor, inte bröst, skriver hon.

► LÄS MER: Stora skillander i bröstcancervården – kvinnor förlorar bröst i onödan

Ett av hennes exempel är ”No Bra Day”, ”Ingen BH-dagen”, då kvinnor uppmuntras att strunta i sina bysthållare för en dag och dela det via hashtaggen #NoBraDay på sociala medier. Detta i syfte att uppmärksamma bröstcancer.

Reaktionerna på hennes berättelse har inte låtit vänta på sig. På nätet försätter bilderna att spridas och flera internationella medier har även uppmärksammat hennes inlägg.

– Jag har fått många positiva reaktioner från människor som säger att de inte hade förstått hur svår strålningsbehandlingen kunde vara och att det förändrat sättet de ser på försöken till ökad medvetenhet kring sjukdomen.

► LÄS MER: Komikern Christine Meltzers starka inlägg om cancer hyllas av tusentals

Årligen, särskilt i samband med den rosa månaden oktober, startas insamlingskampanjer och individuella initiativ för ökad medvetenhet kring bröstcancer. I Sverige genomför Cancerfonden den internationella Rosa bandet-kampanjen sedan 13 år tillbaka.

– Det Jenn Alter kommenterar är en internationell företeelse som inte är en del av vår kampanj, säger
Johanna Faijersson, pressansvarig Cancerfonden, till Metro.

– För oss är det viktigt att berätta om cancer så som det är. I Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj sprider vi därför kunskap om bröstcancer bland annat genom att vi lyfter fram kvinnor som drabbats och deras närstående som delar med sig av sina erfarenheter.