Fakta ätstörningar

• Anorexi.  Personen bygger hela sin identitet kring sin svält och är livrädd för att gå upp i vikt. Anorektikern är stolt över att vara mager och känner sig värdelös annars. Medför prestationsångest.

• Bulimi.  Personen hetsäter och kompenserar sedan med att kräkas, använda laxer­medel eller att träna över­drivet. Periodvis äter bulimikern alldeles för lite för att gå ner i vikt.

• Hetsätningsstörning.  ­Påminner om bulimi. Men personen kompenserar inte ätandet genom att exempelvis kräkas och går upp i vikt.

• Ätstörning UNS.  Den ­vanligaste formen av ät­störning som kan leda ­vidare till bulimi eller ­anorexi. Personen är ­ständigt upptagen med ­tankar på mat och vikt.

Källa:  Frisk och fri.

Julia Olsson från Torsby har alltid haft ett stort mat- och träningsintresse. Men intresset växte så småningom till en besatthet. Hon kunde längre äta något utan att få dåligt samvete, något som SVT Värmland var först med att skriva om.

– Jag kunde starta dagen med en promenad och sen efter skolan gick jag direkt och tränande på gymmet. Det trappades snabbt upp och snart tränade jag minst två pass per dag, berättar Julia för Metro.

Eftersom Julia alltid varit smal och liten handlade träningshetsen aldrig om att bli smalare. Däremot ville hon få en plattare och mer vältränad mage. Trots att hon var trött tvingade hon därför sig själv att gå till gymmet varje dag efter skolan.

– Jag gick alltid på sparlåga och i bland satt jag bara och stirrade rakt fram på rasterna, säger hon.

LÄS MER: En halv miljon har läst Lisas text om sitt träningsmissbruk: "Vi måste våga prata om frågan”​

Trots att koncentrationen dalade hade hon högsta betyg i allt under högstadiet.

– Jag är en prestationsmänniska. Det gick bra att träna och äta lite under en period men hade det gått längre hade jag kollapsat, säger hon.

Det tog ett tag innan hon förstod att hon var sjuk i ortorexi, en slags fixering vid ”hälsosam livsstil”, och det var inte förrän julen 2010 som hon bestämde sig för att söka hjälp. Då vägde hon 38 kilo.

– Jag fick gå hos en psykolog, först gick jag två gånger i veckan sedan trappades det ner till en gång i veckan och sedan varannan vecka, säger hon.

I dag är hon friskförklarad men hon kan fortfarande få lite ångest om hon äter något onyttigt.

– Jag har fortfarande demoner som spökar men tack vare min starka vilja faller jag inte tillbaka, säger hon.

LÄS MER: Unga med ätstörningar har fått en ny chans​

Att totalvända och sluta träna helt och bara äta en massa mat tror hon inte fungerar om man ska bli frisk. I stället måste man trappa ner på träningen och öka matintaget succesivt.

– Det får ta den tid det tar och man måste hela tiden utmana sig själv.

Något som hon hoppas att andra tjejer med ätstörningar tar till sig, är att inte lita på bilder över perfekta kroppar i sociala medier.

– I rätt ljus och med rätt lins så kan alla se perfekta ut, säger hon.