Genom att lansera hashtagen #Dontmancriminate vill det indiska livstilsmagasinet Maggcom göra oss medvetna om de orättvisor som män måste stå ut med varje dag, skriver Cosmopolitan.

Kampanjen har illustrerats med bilder på flera kända ansikten som Jude Law, Rob Lowe och Johnny Depp. Deras munnar har täckts med frågeställningar och citat så som ska illustrera diskrimineringen mot män. Några av budskapen lyder: ”Jag får inte gratis drinkar”, ”Jag får ingen sympati”, ”Jag nekas gratis inträde”, ”Fula killar har inte smink” och ”Korta killar använder inte klackar”.

LÄS MER: 1995 till 2015 – så mycket mer jämställt har Sverige blivit​

Kampanjen har väckt starka reaktioner på sociala medier. Flera menar att de exempel på diskriminering mot män som Maggcom tar upp, inte kan likställas men den typ av orättvisor som kvinnor utsätts för när det gäller våldsbrott och diskriminering på arbetsmarknaden.

Journalisten och genusvetaren Linus Fremin instämmer i kritiken. Att använda argument som att det egentligen är synd om männen är enligt honom väldigt utbredd hos manliga anti-feminister.

– Om de till exempel ville lyfta det faktum att även män utsätts för sexuella övergrepp, blir sjuka i ätstörningar och annat elände så skulle det vara viktigt så länge de samtidigt inte förminskade kvinnors erfarenheter av dessa saker. Men denna kampanj verkar bara handla om att just förminska det reella patriarkala förtryck som finns mot kvinnor genom att köra en snyftare om att det egentligen är männen det är synd om. Det går inte ta på allvar, säger han till Metro och tillägger:

– Trots att Indien och resten av världen är fast i ett stenhårt patriarkalt grepp med våldtäktskultur, ojämställda löner och utbredd sexism så påstår dessa män med fullt allvar att det är de som har det jobbigt. Det är urlöjligt, säger han. 

LÄS MER:    Indiska kvinnor protesterar mot sexvåldet – genom att sova i parker