I en 20 sekunder syns en kvinna gå längs en gata. Kvinnan följs av en grupp animerade grodor, varav en kvinnan tar upp i sina händer. Hon kastar sedan grodan hårt i marken, och samtidigt som grodan försvinner i en rökpuff är kvinnan klädd i en grön klänning hon tidigare sett i ett skyltfönster.

Men enligt Reklamombudsmannen (RO) är filmen stötande och reklamen fälls nu av RO, någonting Dagens Media var först att rapportera om.

"Reklamombudsmannen konstaterar att reklamfilmen i stora delar i och för sig är utformad som en fantasi men finner att skildringen av en groda som behandlas på ett vårdslöst sätt, oavsett om det är animerat eller inte, måste anses stötande" , står det i RO:s beslut.

►LÄS MER: Rogers lättklädda reklam fälldes: ”Hon har ju kläder på sig”



Enligt företaget Frogtail, som står bakom reklamfilmen, är reklamen baserad på folksagan Grodprinsen och syftar inte på något sätt att väcka anstöt. 

”Annonsören anser även att reklambudskapet genom hela filmen har en lekful ton i såväl bild som ljud, samt att grodans animerade utseende i presentationen av budskapet som gör det uppenbart att detta är en moderniser­ad parodi på sagan och att syftet med filmen är att uppmärksamma tittarna om annonsörens tjänster och abso­lut inte att uppmana någon att skada något djur.”, skriver företaget enligt RO.

Reklamombudsmannen får mellan 500 och 1 000 anmälningar varje år. Att fällas innebär inte något straff, men ses som en vägledning i vad som är god marknadsföringsetik.

► LÄS MER: Förbjud den sexistiska bikinireklamen