Metro kunde igår avslöja att Ikea plockat bort alla kvinnor ur sin katalog i Saudiarabien. Nyheten spreds snabbt över hela världen och tvingade fram krismöten på Ikea. Först lades skulden på den lokala franschisetagaren i Saudiarabien som pekades ut som ansvarig för att ha suddat ut alla kvinnor.

– Vi har det övergripande ansvaret, men beslutet har tagits lokalt, sa Ulrika Englesson Sandman, presschef på Inter Ikea Systems, som äger Ikeas varumärke och är ytterst ansvariga för varumärket,  till Aftonbladet. 

Men efter flera krismöten backar Ikea. 

– Det som har framkommit i våra kontakter under dagen med Saudiarabien är att det är inte den lokala franschistagaren som gjort fel. Det är vårt ansvar på Inter Ikea Systems, säger Ulrika Englesson Sandman till Metro.

– Franchistagaren har fått bilderna presenterade för sig utan kvinnor. Både kvinnan i badrummet och designer skulle mycket väl ha kunnat vara med i katalogen i Saudiarabien. 

Exakt vad som gått fel eller vem som tagit beslutet om att plocka bort kvinnorna vill Ikea inte avslöja. Men enligt de uppgifter Metro nu får handlar det inte om att någon i Saudiarabien har velat få bort kvinnorna ur katalogen. Nu överväger Ikea hur de ska gå vidare. Med bland alternativen finns att trycka en ny katalog. 

– Katalogen har ju redan distribuerats, ska vi trycka den igen? Det är processer vi tittar på, säger Ulrika Englesson Sandman.