Fler spelsuccéer

Sverige:

  • Minecraft. Som med Lego kan man i Minecraft bygga i princip vad som helst – genialt blev omdömet och spelet sålde som smör. På två och ett år har svenske spelutvecklaren Markus Perssons spel hyllats och dragit in över 500 miljoner kronor enligt Computer Sweden.
  • Battlefield. En av sveriges största kulturella exporter hittills har spelserien kallats. Spelbolaget DICE hade i slutet av november sålt över 8 miljoner exemplar av Battlefield 3.
  • Magika. Det började som ett skolprojekt i Luleå och är på väg mot att bli en miljonsäljare. Rollspelet Magika vann priset som årets svenska spel 2008 innan det ens var färdigt. Beräknas ha sålt i över en miljon exemplar innan året är slut.


Internationellt:

  • Angry birds. Finska spelutvecklarna Rovio släppte spelet i december 2009. Beräknas ha kostat cirka 100 000 dollar att utveckla och hade tidigare i höst dragit in över 80 miljoner dollar i försäljning.
  • Zynga. 50 miljoner spelar företagets olika spel varje dag. Främst är det storsuccérna Cityville, Castleville och Farmville som lockar spelare. Företaget har på fyra år har omsatt över 1,5 miljarder dollar.
  • Wordfeud. Norske Håkon Bertheussen, 28 har skapat spelet för Iphone eller Android. Två veckor efter att appen släppts sa han upp sig från jobbet. Då drog hans företag in cirka 75 000 kronor – om dagen.
Miljoner spelare

Så många spelar King.coms spel just nu.

  • Bubble Witch Saga 9,7 miljoner unika spelare/mån.
  • Bubble Saga 6,4 miljoner.
  • Mahjong Saga 3 miljoner.
  • Puzzle Saga 1,4 miljoner.
  • Miner Speed 1,2 miljoner.

Källa: Appdata.com

Dataspelsindustrin framhålls ofta fram som en framtidsbransch för Sverige. Stora spelsuccéer som ”Battlefield” och megasnackisen ”Minecraft” har varit frekvent omskrivna.

Men nu håller en för de allra flesta helt okänd aktör på att bli ett av Sveriges absolut största spelföretag. Framgångsreceptet är små snabba spel – på Facebook.

Redan nu roar sig nästan 6 miljoner med deras spel på Facebook – varje dag. Nu ska Stockholmsbaserade utvecklarna King.com med 140 anställda nyanställa runt 150 personer under nästa år – och öppna en helt ny spelstudio i Malmö.
– Vi vill bli Sveriges största spelbolag, det är ambitionen, säger Lars Jörnow, 29, producent på företaget.

King.com startade 2003 under namnet Midasplayer. Då var affärsidén små spel för turneringar och sedan släpptes spelen via egna webbsajten King.com. Men 2010 förändrades allt när spel på Facebook fick en bom.

Det stora dragplåstret blev amerikanska utvecklaren Zyngas spel ”Farmville” som numera spelas av cirka 7,5 miljoner varje dag. King.com som siktat in sig på målgruppen kvinnor över 25 såg möjligheten och hakade på.
– Facebook blev en tidstjuv och vi kände att vi var tvungna att finnas där. Där fanns vår målgrupp men inte våra spel, säger grundaren och teknikchefen Thomas Hartvig, 36.

I dag är företagets största spelsuccé ”Bubble Witch Saga”, som spelas av cirka 3,3 miljoner varje dag. Bara senaste veckan har antalet spelare ökat med 400 000. Totalt har företaget drygt 200 spel ute.

Till skillnad mot konsol- och pc-spelen som kan kosta flera hundra kronor att köpa, och kan ta år att utveckla för hundratals miljoner kronor satsar King.com på att göra många mindre spel. Nästa år ska mellan 15 och 20 nya spel släppas till Facebook, mobiler och på egna sajten.

Spelen är gratis att spela och intäkterna kommer istället från mikrotransaktioner.
– Här är det en mindre investering men det blir ett spel som förmodligen kommer att spelas av fler människor än konsolspelen, säger Thomas Hartvig.