Klädkedjorna Carlings och Dressmann har egna radiokanaler. Andra företag har   gemensamma musiksystem som spelar utvalda låtar i butikerna. En viktig orsak till styrningen är upphovsrätten. 

– Det är viktigt att man sköter det, för alla som är kommersiella, ur rättighetssynvinkel, säger Joakim Gip, marknadschef på Clas Ohlson. 

Men med rätt musik i högtalarna kan man också få kunderna att shoppa mer. Det visar en studie gjord av företaget Musicpartner och Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. 

Utvald musik fick kunder i en livsmedelsbutik att tillbringa mer tid i butiken – och då handlade de också mer. 

– Fler och fler, framför allt på restaurangsidan, tänker på det här. Musiken börjar bli en del av inredningen, vilket är jättespännande, säger Pär Johansson på Musicpartner, som hjälper butiker och restauranger att välja bakgrundsmusik.  

Det gäller att musiken passar målgrupp och varumärke, förklarar Pär Johansson. 

– På en restaurang kan det vara så att man vid rätt tillfälle under kvällen går från diningmusik till launchmusik, som får folk att gå från att äta middag till att dricka drinkar i stället, säger Pär Johansson.