Här är ­musiken som ska få dig att handla

Blandat för hela familjen

1 Hos detaljhandlaren Clas Ohlson handlar kunderna till en lyssnarvänlig musikkompott.
”Musiken har en viktig roll. Den får inte bli för nischad och den ska möta många olika kunder i alla möjliga åldrar.” Joakim Gip, marknadschef på Clas Ohlson.
DJ:ar på helgerna

2 I klädkedjan Weekdays större butiker spelar DJ:ar för kunderna på fredagar och lördagar.
”Musik har varit en inspirationskälla för oss och vi såg det naturligt att kunder också får denna inspiration när de handlar på Weekday.” Elinor Nystedt, Weekday.

 Hittar och nya artister

3 H & M kränger mode till toner från nya hitlåtar och artister som ännu inte slagit igenom.
”Den väljs ut av ett musikråd bestående av bland annat representanter från H & M, DJ:ar och musikproducenter”, Håcan Andersson, presskontakt på H & M.

 

Klädkedjorna Carlings och Dressmann har egna radiokanaler. Andra företag har   gemensamma musiksystem som spelar utvalda låtar i butikerna. En viktig orsak till styrningen är upphovsrätten. 

– Det är viktigt att man sköter det, för alla som är kommersiella, ur rättighetssynvinkel, säger Joakim Gip, marknadschef på Clas Ohlson. 

Men med rätt musik i högtalarna kan man också få kunderna att shoppa mer. Det visar en studie gjord av företaget Musicpartner och Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. 

Utvald musik fick kunder i en livsmedelsbutik att tillbringa mer tid i butiken – och då handlade de också mer. 

– Fler och fler, framför allt på restaurangsidan, tänker på det här. Musiken börjar bli en del av inredningen, vilket är jättespännande, säger Pär Johansson på Musicpartner, som hjälper butiker och restauranger att välja bakgrundsmusik.  

Det gäller att musiken passar målgrupp och varumärke, förklarar Pär Johansson. 

– På en restaurang kan det vara så att man vid rätt tillfälle under kvällen går från diningmusik till launchmusik, som får folk att gå från att äta middag till att dricka drinkar i stället, säger Pär Johansson.