Fakta: Tre bra byggstenar

1. Livsmedel som bröd, flingor och gryn är en bra källa till energi och kostfiber.

2. Mjölk, fil eller yoghurt är proteinrika och innehåller mycket kalcium.

3. Frukt och grönt är alltid bra. Där finns gott om C-vitamin.

Exempel på bra frukost:

Fil med flingor eller müsli, smörgås med pålägg och grönsaker och en frukt.

Gröt med mjölk, smörgås med pålägg och grönsaker och en frukt.

Två-tre smörgåsar med pålägg och grönsaker, ett kokt ägg och ett litet glas juice.

Källa: Vårdguiden

Fakta: Ungdomars frukostvanor

Dietisten Lena Hallström har studerat ungdomars frukostvanor i Sverige och i tio andra länder i Europa.

Bara fyra procent åt en frukost med rekommenderade inslag av frukt eller grönt, bröd eller müsli, mjölk eller ost.

Studien från 2011 kom även fram till att många ungdomar hoppade över dagens första mål.

– För att ha ork är det viktigt att man äter flera måltider per dag, säger Lena Hallström.

Det brukar heta att "frukost är det viktigaste målet på dagen". Huruvida det stämmer råder det delade meningar om, men efter att ha fastat en hel natt behöver kroppen få i sig näring. Sedan 2010 driver ungdomsförbundet så kallade frukostklubbar på svenska skolor.

– Syftet är att vara en social mötesplats på skolan där våra frivilliga fixar och äter frukost tillsammans med eleverna. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för skoldagen, säger Kim Hof, verksamhetsutvecklare för Frukostklubben.

Klubbarna har tidigare funnits i Malmö och Göteborg, men blir nu verklighet även i Stockholm och Uppsala. Nytt är även initiativet "Game on for breakfast". Under veckan har nyfikna kunnat följa kända e-sportare och gamingprofiler när de har ätit frukost live på spelplattformen "Twitch".

– Vi vill starta en diskussion om hur viktigt det är att äta frukost och prata med barn och unga på en plattform där de redan finns. Twitch såg vi som ett självklart val. Många ungar ägnar sig åt e-sport och gaming, säger Hof.