Var bussen till jobbet försenad i morse? 

  Det problemet var du nog inte ensam om. 

  Fler och fler är nämligen missnöjda med kollektivtrafiken, det visar en ny undersökning från branschorganisationen Svensk kollektivtrafik. 

Knappt hälften av de som svarat på undersökningen, 49 procent, var nöjda med sin lokala kollektivtrafik i fjol. 2010 var siffran 54 procent. 

 – I Stockholmsregionen måste det ligga i SL:s ansvar som beställare, att man sköter samordningen så att resenärerna får korrekt information om vad som händer, säger Yvonne Blombäck, gruppledare och trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting som menar att bristen på samordning av information är ett stort problem. 

– Trafikvärdar, SL Center och SL kundtjänst  drivs av olika bolag. Det är i dag en ren chansning att åka kollektivt när det inte går att ta reda på när man kommer fram, säger Yvonne Blombäck.

Till skillnad från Västrafik och Skånetrafiken så har SL inte redovisat några lokala siffror utifrån kollektivtrafikbarometern. 

– Vi har inte hunnit, säger Jesper Pettersson, presskontakt på SL och hänvisar i stället till SL:s egna kundundersökningar.