I Nationalencyklopedin förklaras en björntjänst som en ”otjänst, hjälp som blir till skada i stället för nytta”.

Det missade Stadsbyggnadskontoret i Jönköping när de tryckte upp den nya reklamskylten som skulle uppmana invånarna att byta till el- och hybridbilar.

”Gör både dig och miljön en björntjänst!”, stod det i stora svarta bokstäver. Begreppsmissen har fått spridning i sociala medier under helgen.

►LÄS MER: SVT:s pinsamma miss – visade logga från "Arbetsförnedringen" i sändning

Det har även nått Anna Grönlund, kommunikatör på Stadsbyggnadskontoret i Jönköpings kommun. 

– Det var det första jag såg i morse och det var inte roligt. Det är otroligt pinsamt, säger hon till SVT Jönköping.

På söndagseftermiddagen kommenterade kommunen den uppmärksammade skylten på sin egen Facebooksida:

”Här blev det fel. Hur var det nu med björntjänst? Den gör ju ingen glad. Tyvärr hamnade det här budskapet ändå på en affisch om elbilar och hybridbilar. Självklart kan du göra både dig själv och miljön en tjänst genom att byta din vanliga bil mot en el- eller hybridbil. Men lämna björnen hemma”, skrev de.

LÄS MER: Skotsk tidning: Dålig engelska i SD:s reklam