Så utnyttjas körskoleelever på pengar, enligt Metros källor.

De erbjuder "billiga" lektioner som är alldeles för korta för att ge någon verklig träning. På så sätt tvingas eleven betala mycket mer i slutänden för att bli färdigutbildad.

De låter eleverna träna onödigt länge på enkla moment.

De kör runt i samma områden utan att erbjuda träning i varierade miljöer.

De släpper iväg elever till uppkörning trots att de inte är färdigutbildade. Eleven får hyra skolans bil, men som privatist. Alltså hamnar en eventuell kuggning inte på skolans statistik, men den tjänar ändå pengar på uthyrningen – och på att ge fler lektioner efteråt.

Eleverna betalar för att få hjälp med teorin men i många fall får de inte det.

Skolorna överdriver kraftigt behovet av lektioner när de utvärderar elever.

Per Björk har jobbat länge som trafiklärare, men nu har han tröttnat och bytt bransch eftersom han anser att det finns för många oärliga aktörer.

Enligt honom är det vanligt att skolor säljer ”teoripaket” med böcker och lektioner, men utan att faktiskt erbjuda den hjälp som eleverna har betalat för.

– Eleverna får först köpa dessa teoripaket och blir lovade hjälp med teorin, men de får ingen hjälp. Skolorna tjänar mer pengar på att i stället vara ute på körlektioner.

►LÄS MER: Körskola visade film om ”världens sämsta kvinnliga förare” på handledarkurs

Han säger också att många skolor hyr ut sina bilar till elever för uppkörning, trots att de inte tror att eleverna kommer klara sig. På så sätt tjänar de mer pengar för uthyrning av bilen.

Han understryker att det absolut inte pågår på alla skolor, men att problemet är utbrett och att Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) har för dålig koll på sina medlemmar.

En annan trafiklärare som Metro pratat med håller inte med om att uppkörningsfusket skulle vara ett utbrett problem – det finns rötägg i alla yrken. Däremot tror hon att de få körskolor som missköter sig svärtar ner hela branschen.

– Många elever som har kommit till mig berättar att de är rädda för att vi ska lura dem och suga ut dem på pengar för att de haft dåliga erfarenheter med oärliga körskolor tidigare. Det kan ofta handla om att de har fått öva på enklare moment alldeles för länge och snurrat runt i samma kvarter, säger hon och fortsätter:

– Det är jättetråkigt att vi får dåligt rykte för att andra inte sköter sig, säger hon.

►LÄS MER: Fler unga väljer svarta körskolor

Ett desto vanligare problem är i stället att körskolor erbjuder ett lektionspaket som ser billigare ut än vad det faktiskt är.

– I själva verket är de dyrare eftersom lektionerna är kortare. På en 35–minuters lektion hinner man ingenting, det krävs minst 50 minuter för att komma i gång, säger hon.

Berit Johansson är ordförande för STR, som innefattar ungefär 700 av landets 800 körskolor. Hon säger att det ofta blir en ”brottningsmatch” mellan skola och elev gällande uthyrning av bil.

– Skolorna vill kanske inte låna ut bilen om kunden inte är färdigutbildad, men det är också en kundvård. Säger jag nej tappar jag kanske kunden för gott, säger Berit Johansson.

Vad gäller teoriutbildningen menar hon att det är väldigt låg efterfrågan på den delen, och att många skolor i stället integrerar undervisning i körlektionerna.

►LÄS MER: Inspektören: De värsta missarna jag varit med om under uppkörning