– Jag har aldrig hört om något likvärdigt.

Berit Johansson, ordförande i Sveriges trafikskolors riksförbund.

Fakta: Handledarens ansvar

Vid privat övningskörning måste handledaren ha ett tillstånd från Transportstyrelsen.

För det krävs bland annat att man haft körkort en viss tid och genomgår introduktionsbildning.

Handledaren räknas som förare vid övningskörningen, vilket innebär att man ansvarar för körningen och kan bli straffad vid en förseelse eller olycka.

Handledaren ska se bland annat se till att eleven följer trafikreglerna och lära ut ett riskmedvetet körsätt.

Källa: Transportstyrelsen

Mamman pratade i sin mobil när polisen stoppade bilen på riksväg 26 utanför Skövde. Hon åtalades för fortkörning och brott mot trafikförordningen, eftersom handledaren har ansvaret vid övningskörning.

Men nu frias alltså mamman av Skaraborgs tingsrätt. Hon uppger att hon sagt till sonen att sänka farten, men han lyssnade inte. Och hon vågade inte ingripa på något annat sätt. Tingsrätten anser att sonen medvetet brutit mot mammans instruktioner, och liknar situationen vid "ett tekniskt fel".

Berit Johansson, ordförande i Sveriges trafikskolors riksförbund (STR), är mycket förvånad.

– Jag har aldrig hört om något likvärdigt. Att fria i det här fallet, vilket signalvärde ger det i samhället? Om mamman pratade i telefon, vilket ansvar har hon då tagit, undrar Berit Johansson.

Hon hoppas att domen överklagas.

– Detta kunde lett till en svår olycka. Vilka andra situationer kan uppstå utan att någon döms för ansvar, frågar sig Berit Johansson.

TIngsrätten var inte enig. Två nämndemän ville fälla mamman.