Är du irriterad, känner ångest och oro, har humörsvängningar och nära till gråten dagarna innan mens? Då lider du troligtvis av premenstruellt syndrom – PMS.

Besvären är vanliga och många kvinnor lär sig att leva med dem några dagar varje månad. Men så ska det inte behöva vara, menar den australienska läkaren Lara Biden. 

Doktor Biden har över 20 års erfarenhet av kvinnohälsa och har hjälpt många kvinnor som lidit av PMS. Enligt henne beror inte besvären på skiftande halter av hormonerna östrogen och progesteron.  

– Jag har jobbat med tusentals PMS-patienter och jag är övertygad om att PMS inte orsakas av hormoner, säger hon till Daily Mail. 

De kvinnor som upplever obehag innan mens gör det, enligt doktor Biden, för att de har en kronisk inflammation i kroppen som påverkar receptorer i hjärnan, som i sin tur påverkar humöret.

– Kronisk inflammation orsakas av olika saker, som stress, rökning och vissa inflammatoriska matvaror. Och det är därför som rätt kost kan vara en så effektiv behandling mot PMS, säger Lara Biden.

Den som lider av PMS ska framförallt undvika friterad mat och varor som innehåller mycket socker, som desserter och söta drycker, menar doktor Biden. Man ska också se upp med fruktjuicer som innehåller stora mängder koncentrerat socker. 

I stället ska man satsa på att äta mycket frukt och grönsaker som innehåller mycket magnesium och folsyra. Särskilt färggranna varor, som grönkål, spenat och bär ska vara bra för att förebygga besvären.