I skolor där eleverna har lägst andel högutbildade föräldrar saknar 25 procent av lärarna pedagogisk högskoleexamen. I skolorna med högst andel högutbildade föräldrar är det 14 procent. Skillnaden har dessutom ökat de senaste åren, visar statistik som Skolverket tagit fram åt Dagens Nyheter.

Niclas Westin, som är enhetschef på Skolverket, tycker att "siffrorna indikerar något oroande".

– Forskningen är rätt entydig: utöver föräldrarnas utbildningsbakgrund är det den enskilde läraren som mest påverkar elevernas resultat. Ska skolan ha en utjämnande effekt och kompensera för föräldrarnas utbildningsbakgrund så blir ju den enda logiska slutsatsen att skolorna måste se till att de mest skickliga lärarna finns i områden där eleverna har som sämst förutsättningar, säger Westin till DN.

Enligt kommuner som DN har varit i kontakt med är det svårt att rekrytera "duktiga lärare" till utsatta områden.