Metro rapporterade tidigare i år om Legos första rullstolsburna figur, och i samma serie kommer också hipster-pappan.

Med jeans, rödrutig skogshuggarskjorta, skägg och en rufsig frisyr kommer han tillsammans med ett barn i barnvagn och en nappsflaska. Den tillhörande kvinnan står i dräkt, glasögon och portfälj och ser redo ut för en dag på kontoret.

►LÄS MER: Nu lanserar Lego första rullstolsburna figuren

Lego har många olika produkttyper och deras serie City är bara en utav dem, där möjlighet ska ges att rekonstruera vardagen i stan. Företaget har nu fått upp ögonen för att inte låta stereotyper ta all plats i leken.

– Vi måste hänga med i världen omkring oss. Det här är inte vårt svar på någons krav, vi försöker bara återge vår omvärld och lyssna på våra konsumenter, säger Lego-chefen Søren Torp Laursen till Fortune.

Lego går nu tillbaka till sina rötter. På 1970-talet hade företaget ett uttalat genusargument med sina klossar och presenterade sina kunder, skriver Dagens Nyheter. 

►LÄS MER: Här är de nya Barbie-dockorna – med olika kroppsformer

Meddelandet som presenterades till Legos kunder redan 1974 löd: 

”Till föräldrar: Drivkraften att skapa är lika stark hos alla barn. Pojkar och flickor. Det är fantasin som räknas. Inte skicklighet. Du bygger vad som än dyker upp i huvudet, på det sätt du vill. En säng eller en lastbil. Ett dockhus eller ett rymdskepp. Många pojkar gillar dockhus. De är mer mänskliga än rymdskepp. Många flickor föredrar rymdskepp. De är mer spännande än dockhus. Det viktigaste är att sätta rätt material i deras händer och låta dem skapa vad som än tilltalar dem.”

Det nya Lego City ”Fun in the park”, med bland annat figurer som hipster-pappan och den rullstolsburna pojken, lanseras i Sverige under sommaren, efter tidigare uppgifter till Metro.