Matinköp och barn är en näst intill omöjlig kombination för många föräldrar. En svensk studie visar dock att ett särskilt ljudkoncept 

i mataffären både kan få barnen att vara tystare och föräldrarna att minska sitt stressbeteende. 

Just nu testas ljudberättelser för de små i ett antal butiker runt om i landet.

– Att handla är verkligen ett problemmoment i många familjers vardag. Om man lyckas lösa problemet är ju det väldigt bra. Det är svårt att säga om det kommer att fungera, men det är definitivt värt att pröva, säger barn- och ungdomspsykologen Jenny Klefbom.

Konceptet finns hos Ica Kvantum-butiker och innebär att föräldrarna får hämta ut ett par hörlurar med sändare som är kopplade till nio ”stationer” runt om i butiken. 

Barnet sätter på sig hörlurarna och när man kommer till en station trycker man på sändaren för att en ljudberättelse ska börja spelas upp.

– Varje historia är ungefär två minuter lång och alla uppdateras varannan vecka. Berättelserna är både roliga och informativa, och berättas av tre figurer i form av paprikor. Syftet är att väcka barnens intresse för att äta mer frukt och grönt. De får även välja en gratis frukt i butiken, berättar Nina Kerfstedt som är ansvarig för projektet hos Ica.