Fakta: Twitterkommentarer om loggan

Cecilia Irefalk: "Liberalerna är med i tiden - låter en dick pic bli deras nya logga".

Oroliga Pappan: "Alla de @liberalerna som hoppades på att den nya loggan skulle komma blir nog inte besvikna..."

Robert Klåvus: "Jaha ja. Den loggan tar verkligen STÅND-punkt för liberalismen, minsann".

Niklas Frykman: "Grymt snygg logga! Jag är väldigt nöjd!"

Skrattlagret: "Full fräs när Liberalerna presenterade nya loggan."

Daniel Ekman: "Liberalerna är allas driftkuku nu".

Skipper: "Jag undrar hur lång tid det tar innan @liberalerna byter logga igen? Jag ger den max 6 månader".

Sebastian Krantz: "Raka besked när Liberalerna växer och visar stake i sin ståndkraftiga politik".

Magnus Ludvigsson: "Har varit orolig helt i onödan. Nya loggan är supersnygg! Har varit orolig helt i onödan. Nya loggan är supersnygg!"

Mikael Grev: “Liberalerna" skulle ha sugit på designen ett tag till. Nu kom den lite för tidigt och riskerar att leda till oönskat resultat".

– Den är fantastisk. Det är ett tydligt "L" och sedan är vi glada om den kommer att diskuteras mycket, kommenterade Jan Björklund loggan på en presskonferens under partiets riksmöte.

En som uppskattar nyheten är L-riksdagsledamoten Birgitta Ohlsson:

"Jag föll pladask när jag såg den första gången i våras", twittrar hon.

Ekivok koppling

Hon var inte ensam om att kommentera loggan på sociala medier. "Den loggan tar verkligen STÅND-punkt för liberalismen, minsann", "Libidoralerna", "Jag har visserligen barnslig fantasi men... Liknelsen är ofrånkomlig" och "Jag tycker den är fin. Hård men ändå mjuk. Bultande av åtrå för frihet", var några av kommentarerna på Twitter.

Bo Lundberg, en av formgivarna bakom Liberalernas nya logga, har inte ännu inte hunnit följa reaktionerna på sociala medier.

– Jag har ingen aning om hur skämten går och åt vilket håll, säger han till TT och tillägger att han är medveten om reaktionerna men själv inte gjort associationen.

– Vi har gjort en stark form i form av ett L, men när man jobbar så förenklat som vi har gjort så kan det ge upphov till tolkningar. Det är upp till betraktaren.

Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon tycker att det är förvånande att man inte gjort den ekivoka kopplingen under arbetet med loggan.

– Men å andra sidan kan man, när det gäller grafisk form, bli blind för formen. Kärngruppen som har beställt loggan kanske enbart "sett" symboliken man sålt in. Men man brukar testa symboler på större grupper, och då borde någon ha gjort kopplingen. Men de kanske inte vågat uttrycka det, säger han.

Jobbig tid

Att det skulle vara ett medvetet grepp håller han däremot inte för troligt.

– De kan inte ha sett det själva. Stor humor är inte förknippad med partipolitik på det sättet. Det har varit en jobbig tid för Liberalerna, nu var det dags för nästa steg, och då skulle man inte medvetet experimentera på det sättet, säger han.

Liberalernas nya logga skapades i ett samarbete med designskolan Hyper Island, där elever har bidragit med idéer. Logotypen och partiets grafiska design har skapats av formgivarna Göran Bok och Bo Lundberg. Kostnaden uppgick till totalt 165 000 kronor.