Inlägget var ett sätt att avreagera sig efter att ha tvingats leta efter något som passade hennes 9-åring, bland "tajta kjolar med skinndetaljer, leopardmönstrat med svart spets, urringade toppar".

– Jag har haft problem i två år nu. Från storlek 128 är det inte barnkläder längre utan blir plötsligt väldigt vuxet. Det finns liksom inget mellanting. Jag är inte emot coola barnkläder, men det passar inte med en urringad topp som hänger över bröstet på en platt flickkropp, säger hon. 

Malin Stehn fick snabb respons på inlägget, men efter att hon publicerat det på Lindex egen Facebooksida tog det verklig fart. På torsdagen har 50000 Facebookanvändare gillat inlägget.

– Jag hade ingen aning om att det skulle bli sådant rabalder. Men det är kul att så många tycker som jag. 

Malin Stehn understryker att hon inte var ute efter att peka ut just Lindex utan är lika kritisk till andra stora klädkedjor, som HM och Kappahl.

– De är naturligtvis inte kedjornas fel att modet ser ut som det gör. Men de har makt att förändra. Tänk om de skulle gå ihop och säga att vi gör inte sådana här kläder till så små barn.

Går det inte att bara välja en annan affär när man handlar?

– Visst finns det alternativ, men jag tjänar inte så himla mycket och är hänvisad till de här affärerna.

Metro har försökt att nå Lindex för en kommentar, men har inte lyckats. Men klädkedjan har publicerat sin ståndpunkt på sin hemsida: Lindex är ett internationellt modeföretag, vilket innebär att några anser att vissa plagg inte bör finnas till barn, medan andra anser att det är mode. Vår ambition är att erbjuda ett sortiment som tilltalar många kunder på de marknader där vi befinner oss".

Sociala medier som Facebook har gett konsumenterna mer makt över varumärken, menar Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån Passion Lab. Samtidigt innebär de en möjlighet för företag att interagera med sina kunder.

– Det bor en konsumentombudsman i varje privatperson, som gör att en åsikt kan få fötter och sprida sig ordentligt och där vi mer lyssnar på andra jämlikar än på reklamen, säger han. 

Lindex har tidigare fått kritik för att bland annat ha sålt trekantsbikini för ettåringar och att pojk- och flickkläderna har skilt sig åt i storlek.