Fakta: Då inträffar mc-olyckorna

Singelolyckor med motorcykel fördelade över året:

Månad Procent av årets olyckor

Januari 0,5

Februari 0,7

Mars 3,3

April 8,8

Maj 14,6

Juni 14,3

Juli 17,6

Augusti 17,5

September 12,6

Oktober 7,0

November 1,8

December 1,2

Källa: Svedea

Fakta: Hundratals svåra mc-olyckor årligen

Döda i mc-olyckor

År Antal

2010 37

2011 46

2012 31

2013 40

2014 31

Svårt skadade i mc-olyckor

År Antal

2010 260

2011 319

2012 247

2013 253

2014 250

Källa: Transportstyrelsen

Att motorcyklisterna vaknat ur sitt ide är ett säkert vårtecken. Många är sugna på att ta sig ut på de bara vägbanorna – men våren bär också med många faror för mc-förarna.

– Så fort folk tar ut sina motorcyklar händer det olyckor. Många förare är ovana och har inte suttit på en motorcykel på ett halvår, säger Maria Nordqvist vid intresseorganisationen Sveriges Motorcyklister.

Ringrostiga förare har ofta problem med bromsteknik och kurvtagning.

En annan fara är medtrafikanterna.

– Många trafikanter är inte vana att se oss. Man tror det är en moped eller tittar helt enkelt inte efter motorcyklar. Det blir många kollisioner, säger Maria Nordqvist.

Den mest årstidsbundna risken är dock grus som ligger kvar sedan vintern och får många att tappa fästet. Enligt försäkringsbolaget Svedeas beräkningar orsakar lösgruset runt 600 olyckor om året, med omkring 300 skadade.

– Mer än hälften av alla grusolyckor sker de första månaderna, mars, april och maj, säger Olle Molin, produktchef för mc-försäkringar på Svedea.