Lågkonjunkturen har varit jobbig för nästan alla företag. Har det varit tungt för er också?
– När hela klädmarknaden viker påverkar det förstås H & M också, men samtidigt tror jag att det är fler som får upp ögonen för H & M då eftersom de ifrågasätter sina klädköp i allmänhet. Så vi tar marknadsandelar.

Vad är din inställning till dyra märken? Är de en inspiration eller ett exempel på ansvarslös extravagans?
– Det finns mycket att inspireras av på designsidan, och vi har samarbetat med flera av dem, som Karl Lagerfeld och Viktor & Rolf. Men när man tittar på pris–kvalitet-relationen för de dyrare märkena tycker jag inte alltid att det är så imponerande. 

Kan du ge mig ett exempel på hur ni har sett en trend i samhället och använt den?
– En stor trend är hållbarhetsfrågor. Vi är med genom Conscious Collection och vi är världens största köpare av ekologisk bomull. Vi jobbar också med klädinsamling i våra butiker. Det är en stor trend. Större förstås i Sverige än i Kina, men den växer.

Förra månaden kollapsade en fabrik i Bangladesh. Det krävde över 1 000 människors liv. Nu har H & M, världens största klädtillverkare i Bangladesh, skrivit under ett avtal där ni ålägger er att hjälpa till och betala för säkerhetsåtgärder hos era leverantörer i Bangladesh. Är fabrikerna säkra nu?
– Byggnadskollapsen var fruktansvärd, men vår uppförandekod förbjuder fabriker i bostadsområden, så detta var inte en H & M-leverantör. Vi arbetar dock sedan länge med att förbättra villkoren i Bangladesh. Den stora förändringen med avtalet är att vi går samman med andra aktörer, andra köpare i landet, fackföreningar och regering.

Men är inte problemet att kunden vill ha billiga kläder och inte tänker på arbetarna i Bangladesh?
– Ja, men det är en vanlig missuppfattning att billiga märken använder vissa leverantörer och dyra märken andra. Vi är en av 30–40 köpare hos många av våra leverantörer. Det finns köpare som har låga priser mot kund, köpare som har mellanpriser och köpare som har höga priser. Arbetarnas lön är samma oavsett vem de syr för. Om du tittar på en H & M-topp som kostar 99 kronor och sedan går och tittar på en som kostar 999 tror jag många kunder tänker, ”aha, de här arbetarna måste ha det mycket, mycket bättre”. Men lönen är densamma.

Men kan kunden inte spela en roll i detta? Om kläder som var tillverkade i säkra fabriker med ordentliga minimilöner hade en särskild lapp på skulle jag som konsument veta det.
– Det vore det absolut bästa. Då tar man bort mycket av de här missförstånden om att låga priser mot kund betyder dåliga villkor för arbetarna eller dåligt hållbarhetsarbete.

Tänker du promota den idén till andra klädföretag?
– Jag skulle jättegärna sätta mig ner med andra företag och försöka hitta en modell för det. Jag kan säga här och nu att H & M definitivt är intresserade av att vara med så länge det går att hitta en hållbar modell. Om ett par år tror jag att vi kan ha någon sådan märkning.

Det är åter stor debatt kring modebranschen och anorexi. Skulle H & M inte kunna införa lite fylligare modeller?
– Jag tycker att vi har ett jätteansvar. Vi är ett stort företag, det är många som ser oss. Jag tycker inte alltid att vi har varit bra. En del modeller som vi har haft har varit för smala. Det är något som vi tänker mycket på och jobbar med. Det är många modeller som är för smala och direkt underviktiga, men det finns också de som bara är smala, och dem ska vi fortsätta att jobba med förutsatt att de ser sunda och friska ut.

Om du gick till modebranschen och sa: ”Vi har börjat med mulligare modeller; det borde ni också göra”, skulle de skratta åt dig eller lyssna?
– Svårt att säga. Det är möjligt att vi kan vara med och genomföra en förändring, men det är ju en sådan jätteindustri.

Många unga människor vill jobba på H & M. Vilka råd skulle du ge en ung person som jobbar i modebranschen?
– När vi rekryterar är det avgörande om man kan modebranschen, gillar modebranschen och är en bra person med ett stort hjärta och driv, en person som gillar att arbeta i lag och ändå tävla och hela tiden bli bättre. Ska man lyckas är det viktigaste att man lever H & M:s värderingar varje dag. Många av dem som hittills har byggt H & M har varit människor som har börjat på butiksgolvet och jobbat sig upp. Det har varit en styrka och är något som vi vill bibehålla.

Handen på hjärtat: Hur ofta har du på dig H & M-kläder?
– Jätteofta. Merparten av min garderob är H & M.