Maria Österberg, 39, satt hemma en kväll när hon fick ett samtal från en bekant.

– Jag fick frågan om jag mådde bra och om det var okej och jag förstod inte vad hon menade förrän det började komma en massa meddelanden från bekanta som frågade vad som hade hänt, säger Maria till Metro.

Maria loggade snabbt in på Facebook och insåg att det där fanns en profil som såg exakt ut som hennes egen. Med hennes eget namn, hennes profilbild och som skickade vänförfrågningar till alla hennes vänner.

När bedragaren blivit vän med Marias vänner skickade hen ut ett meddelande via Facebookchatten: ”Hej kan du ge mig ditt mobilnummer jag måste ringa dig akut”. När vännen skickat sitt mobilnummer skickades ett sms från numret 72-484 iväg till vännen.

► LÄS MER:
Bedragare skapar kopia av din kompis konto – och försöker lura dig på penga r

”Du har bestallt Facebook. Pris 240 Kronor. For att bekrafta bestallningen ange PIN-kod 6278 PayPal Kundtjanst 010-1992-692”, löd meddelandet. Samtidigt bad personen bakom det falska kontot Marias vänner att uppge PIN-koden från sms:et.

– Vänner kom och berättade att det hade dragits 240 kronor från deras konton. Det var inte alls roligt, säger Maria.

Maria anmälde snabbt kontot som sedan togs ner och Marias sambo Martin skrev ett varningsmeddelande på Facebook som delats över 13 000 gånger. Men Maria berättar för Metro att det var obehagligt att alla hennes vänner trodde att hon ville bedra dem.

– Det var jättetråkigt för jag vill gärna kunna ha en öppen profil som mina vänner kan hitta mig genom.

► LÄS MER: Dela inte Facebooktävlingarna – de kan vara olagliga

Mattias Falkbåge är inspektör på polisens nationella bedrägericentrum och berättar att polisen får in sådana här anmälningar då och då.

– Att man nyttjar Facebook och sociala medier har blivit mer och mer vanligt. Antingen skapar man ett nytt konto eller så lyckas bedragaren komma in på någons Facebookkonto. Det vanligaste är att man ber om bankdoseuppgifter eller att man påstår att man är utomlands och blivit av med pass och pengar, säger han till Metro.

Det finns flera variationer på det sms:et bedragaren skickade i Marias namn. Metros granskning visar att sms:et förekommit i olika varianter sedan åtminstone 2013. Ibland är det Facebook som står som avsändare, ibland Whatsapp och ibland Habbo.

Enligt Mattias Falkbåge finns det flera sätt att gå tillväga för att hindra att bli lurad på det här sättet.

– Är det någon som hör av sig med en konstig eller udda förfrågan ska du ring upp personen eller skicka iväg ett sms. När någon ber om bankdoseuppgifter eller en verifieringskod ska du ta kontakt med personen. Då täcker man in alla möjliga situationer. Så tänk till en extra gång.

► LÄS MER: Nej, du kan inte få en bil genom att gilla sidan