De senaste åren har många av de stora matvarukedjorna valt att plocka bort burägg från sortimentet. Redan 2014 meddelade Coop att man skulle fasa ut buräggen från sortimentet till förmån för ägg från frigående hönor och ekologiska ägg.

– Vi har lyssnat på våra kunder och medlemmar – allt fler efterfrågar färska ägg från frigående hönor. Dessutom har konsumentföreningar genom motioner påverkat Coop att fasa ut burhönsäggen. Nu sker det och det känns mycket bra, sa Louise König, hållbarhetschef på Coop Sverige om beslutet 2014 i ett pressmeddelande.

►LÄS MER: Butik förbjuder barn att köpa ägg – innan halloween

Under påskhelgen fördubblar svenskarna sin äggkonsumtion och då passade Coop på att uppmärksamma sitt val att inte sälja burägg genom att sätta upp en skylt. ”Vi har slutat sälja burägg. Kryp in i potatislådan så förstår du varför”, stod det. 

Bilden på Coops skylt började spridas i sociala medier under påskdagen, efter att rockartisten Dregen lagt ut en bild på sin Facebook- sida.

Över 55 000 svenskar har gillat bilden och nästan 5 000 har delat den. Bilden på skylten började spridas med raketfart i sociala medier under påskdagen, efter att rockartisten Dregen lagt ut en bild på sin Facebook-sida. På mindre än ett dygn har fler än 46 000 svenskar gillat inlägget och nästan 4 000 har valt att dela det vidare.

►LÄS MER: Han har jobbat med matförgiftningar i 20 år – det här vägrar han äta