Fakta: Rapporten

Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, har granskat medierapporteringen om biljakter 2013–2015 i rapporten "Vilda biljakter, viljor och skador".

I dessa händelser dödades tre personer – två unga jagade män vid Hjulstabron utanför Enköping 2013 och en polis i Västerbotten i fjol.

Dessutom skadades 77 personer i samband med biljakterna. Av dessa satt 42 i de jagade bilarna, 23 var poliser och 12 personer var tredje part.

Totalt sett färdades 1 054 personer i bilarna. Vid 36 av biljakterna satt barn under 18 år i det flyende fordonet, antingen som passagerare eller förare.

Lundälv föreslår bland annat skärpta straff, mer videodokumentation i polisbilarna, mer användning av polishelikoptrar och fler adrenalinframkallande övningar för att öka riskmedvetenheten hos unga poliser.

Det är trafikforskaren Jörgen Lundälv vid Umeå universitet som granskat medierapporteringen om 606 biljakter 2013–2015, där totalt tre personer dödades och 77 skadades. Lundälv har tidigare kritiserat biljakter som alldeles för farliga och nu avlossar han ett antal förslag.

Ett är att införa skärpta straff för personer som inte stannar när polisen kräver det.

Dokumentera biljakter

Martin Lundin, kommissarie vid polisens nationella operativa avdelning (NOA), är inte emot skärpta straff. Men han är osäker på om det skulle hjälpa.

– I vissa fall handlar det ju om att de flyr på grund av mycket svårare brott som de begått. Ibland är de också påverkade av alkohol eller droger och de personerna gör kanske inte den logiska kopplingen till skärpt straff, säger Lundin till TT.

Lundälv föreslår också att kameror sätts in i samtliga polisbilar. Detta för att videodokumentera biljakter och höja rättssäkerheten.

Här pekar Lundin på problem med bland annat lagstiftning samt lagring av materialet, men säger samtidigt att förslaget ligger i linje med polisens utvecklingsarbete och tror att fler polisbilar kommer få kameror framöver.

Att mer än i dag använda helikopter vid biljakter skulle enligt Jörgen Lundälv underlätta planeringen, kommunikationen, ledningen och samordningen vid biljakter.

Dyra helikoptrar

Martin Lundin håller med och pekar bland annat på att en flyende, redan stressad bilförare påverkas mindre av flygande föremål än av att se förföljande bilar.

– Men det är dyrt med helikoptrar, och det måste alltid vägas mot kostnader och annat de ska användas till.

Jörgen Lundälv vill också göra unga poliser mer riskmedvetna genom att få uppleva adrenalinpåslag i övningar.

Där säger Lundin att polisens förarutbildning redan blivit långt mer inriktad på riskmedvetenhet.

– Det finns redan, men givetvis går det att utveckla ännu mer.