I höst kastas Sverige på allvar in i framtidens tv-landskap. De amerikanska jättarna HBO och Netflix utmanar existerande satellit- och kabelbolag, som i sin tur nu går att nå via alla tänkbara plattformar. 

Hur blir det då för dig som tittare?

– Den gamla modellen innebär att vi har paketerade medier. Du får kanaler som du vill ha och kanaler som du verkligen inte bryr dig om. Du får betala för paketet och köpa till fotbollen och filmerna, säger Marie Nilsson, vd för Mediavision som mäter och analyserar konsumerande av webb-tv.

Nu utmanas paketen och du slipper det du inte vill se, men får då betala mer för det du vill ha. 

Att sätta ihop Viaplay för fotboll, några extra kanaler och HBO för serier kommer sannolikt att kosta lite mer, menar Marie Nilsson.

– Det kan bli dyrare. Men för dem som inte vill ha Scifi-kanalen så slipper man.

Voddler, Cmore eller Nånting play. Namnen på webbtjänsterna som erbjuder dig åtkomst till tv via dator och mobiler är många. Kanske lite för många. 

Första kvartalet 2013 satsar svenska ”Magine” på att samla alla kanaler och play-tjänster i en gemensam nätplattform. De vill lansera tv som den skulle se ut om den uppfanns i dag.

– I dag är det bökigt. Man behöver kabel, boxar och fem fjärrkontroller. Det man vill se på tv:n kräver 15 olika webbtjänster som alla ser olika ut. I mobilen blir det ännu bökigare. En extra tv i andra rummet kräver extra abonnemang. Det känns gammalmodigt, säger Erik Wikström, vd och en av grundarna.

Att framtiden skulle vara att en enda portal lyckas samla allt under samma tak behöver inte vara sant, menar Marie Nilsson.

– Tänk på hur internet ser ut nu. Har du hittat en sådan portal för nyheter exempelvis? När allt blir sökbart kommer det att finnas många sådana tjänster. De bästa portalerna kanske erbjuder något som du är beredd att betala extra för, säger hon och avslutar med:

– Men enklast vinner, så enkelt är det nog.