För tredje gången har Medievärlden Premium rankat vilka riksmedier som är bäst i sociala kanaler som Facebook, Instagram och Youtube. Metro får högsta betyg i fem av åtta mätkategorier och kniper förstaplatsen.

– Det är jättekul och ett kvitto på allt hårt och smart arbete vi har lagt ner på att finnas där våra läsare finns, säger Tomas Lundin, sociala medier-redaktör på Metro.

Det är inte minst satsningen på tv-program på videoplattformen Youtube som har lyft redaktionen från förra årets andraplats till toppen. 
– Programmet ”Fråga mig” blev en enorm succé redan från början med Zara Larsson som första gäst och sen stack det bara iväg. Nu testar vi bland annat mat, dejting och hur vi kan förklara svåra nyhetshändelser snabbt och enkelt i sann Metroanda, säger Tomas Lundin.

Rapporten konstaterar att sociala medier blivit en självklarhet både bland läsare och medier och att kampen om läsarnas gunst har hårdnat under året som gått med fler inlägg som kallar på uppmärksamhet i ditt Facebook- eller Instagramflöde.

Om rapporten: 
• Rankingen är en så kallad Rival Results Index som har gjorts av analytikern Markus Odevall på uppdrag av Medievärlden Premium. 
• De 15 mest besökta nyhetssajternas aktivitet i sociala medier har betygssatts• Mätperioden sträcker sig från 1 januari till 31 mars i år.
• Medierna betygsätts i åtta kriterier, bland annat ”närvaro” och ”publik”. Metro fick högsta betyget 5 i fem kategorier.