När Metro lät besökare på Kulturkalaset i Göteborg vara med och plantera blommor och grönsaker blev det genast en succé bland både stora och små, inte minst för det ekologiska och miljömässiga tänkandet bakom idén. Och nu har kampanjen fått pris som Årets bästa exponering på galan Årets Inhouse.

– Det roligaste med att vinna är inte priset i sig utan att det är ett bevis på att vi gör rätt saker. Att vi når ut till våra läsare och ger dem vad de vill ha på ett smakfullt sätt, säger Metros marknadschef Karin Österman.

► LÄS MER: Metros Viralgranskare får stora journalistpriset

Galan, som arrangeras av Dagens media, hölls på Berns salonger i Stockholm under tisdagskvällen. Metros marknadsavdelning var nominerad i flera kategorier. Och utöver förstapriset, som delades ut för kampanjen ”Plantera med Metro”, så norpade tidningen även silvermedaljen för dess medverkan på fjolårets Way Out West. Där kunde läsare hänga i montern och bland annat tatuera sig med henna, något som blev väldigt populärt bland festivalbesökarna.

– Vi ser alltid läsarna framför oss när vi tar fram kampanjer och det är fantastiskt att kunna få så snabb återkoppling som när vi är på plats på Way Out West eller Kulturkalaset, säger Karin Österman.

► LÄS MER: Metros serietecknare får fint pris