Läsare vill ha sina nyheter gratis – det är tydligt i Orvestos senaste läsarundersökning. Metro är fortsatt största dagstidning i Skåne och gapet ökar till konkurrenten Sydsvenskan, som tappar läsare. På ett år har läsargapet mer än tredubblats, från 13 000 till 47 000 läsare.
– Det är roligt att få bekräftat att Metros läsare uppskattar sin tidning, säger Mona Johansson, tf chefredaktör för Metro.

Metro står stark medan alla de prenumererade storstadstidningarna rasar i läsarantal, visar Orvestos siffror. Enligt Ingela Wadbring, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet, är det en trend som pågått under flera år.
– De kommer inte att dö men de kommer inte se ut som de gjort hittills kanske, utan omforma sig, säger Ingela Wadbring.

Gratistidningens framgång, trots konkurrens från digitala medier, ser hon som ett tecken på att tidningen som sådan fyller en funktion. Så länge man inte behöver betala för den.
– Gratistidningarna finns där folk är och de är bra nog. Många har inte tid hemma för morgnarna är stressiga, att få den på väg till jobbet är ju oerhört praktiskt. metro