Fakta: Klimat- och miljösatsningarna

Totalt föreslår regeringen åtgärder på 12,9 miljarder kronor. De fördelas på drygt 1,8 miljarder 2017, 1,5 miljarder 2018, 4,5 miljarder 2019 samt nästan 5 miljarder 2020. Då räknas också tidigare presenterade satsningar in för de aktuella åren.

Nästa år handlar det om 100 ytterligare miljoner till det så kallade Klimatklivet, som finansierar lokala och regionala utsläppsminskningsprojekt, 250 ytterligare miljoner till stadsmiljöavtalet för att främja kollektivtrafik, 700 miljoner till supermiljöbilspremien, 500 miljoner i ökad biståndsram för klimat/miljö, 200 miljoner i järnvägsunderhåll, 70 miljoner till energiforskning och 10 miljoner för klimatanpassning.

Under hösten ska regeringen lämna en infrastrukturproposition med förslag på ekonomiska ramar 2018–2029. Redan nu gör regeringen bedömningen att 5,9 miljarder kronor behövs för järnvägsunderhåll 2019 och 2020.

Källa: Finansdepartementet

Både statsministern och finansminister Magdalena Andersson (S) lyfter fram att klimat- och miljöbudgeten ökat dramatiskt sedan den rödgröna regeringen tog över.

– Vi gör bara i den här budgeten investeringar för klimatet på 12,9 miljarder kronor, säger Magdalena Andersson på en pressträff.

Tåg och cykel

Men av dessa miljarder är det bara 1,8 miljarder som gäller 2017. Det handlar om ytterligare pengar till supermiljöbilspremien, som annars riskerat att ta slut, höjd biståndsram för klimatinvesteringar och 200 miljoner till järnvägsunderhåll. Även de redan sjösatta projekten Klimatklivet och stadsmiljöavtalen, som ger stöd till lokala initiativ för att minska utsläpp och bygga ut kollektivtrafik, utökas och får mer pengar, till exempel för fler cykelbanor.

Klimatminister Isabella Lövin (MP) är glad att kommuner, landsting och organisationer nu kan planera längre fram i tiden.

– Det är väl så viktigt för oss. Det här är inga tomteblossinvesteringar som pågår från ett år till ett annat, utan här kan vi ge trygga och stabila förutsättningar, säger hon.

Behöver resultat

Isabella Lövin är också språkrör för Miljöpartiet, som är i stort behov av att kunna visa upp gröna regeringsframgångar efter vårens turbulens i partiet. De flesta av de aviserade satsningarna ligger först efter nästa val, men Lövin tar fasta på att den rödgröna regeringens klimat- och miljöbudget är större än den tidigare Alliansregeringens.

– Det går inte att snacka bort, säger Lövin.

I paketet på 12,9 miljarder mellan 2017 och 2020 ingår satsningar på bland annat järnvägsunderhåll och kollektivtrafik för att öka det fossilfria resandet, på förnybar energi och internationella åtgärder.

Enligt Lövin handlar regeringens åtgärder om att minska de årliga utsläppen av koldioxidekvivalenter med en miljon ton. Men den målsättningen måste vara tre gånger så hög för att målen i klimatavtalet från Paris ska nås, anser Johan Rockström, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet.

"Bra kan bli bättre"

Han anser dock att regeringens förslag är ett steg i rätt riktning. Helst hade han även velat se satsningar på att minska utsläppen i livsmedelsindustrin, samt inom flyg- och byggsektorn.

– Bra kan bli bättre, men jag tycker att det är väldigt positivt att man nu ger sig på transportsektorn som lirkar sig in i alla sektorer. Du har ingen livsmedelsindustri utan lastbilar, eller byggindustri utan tung transport, säger Rockström till TT.

Även klimatministern är medveten om att åtgärderna inte räcker för att klara av Sveriges olika klimat- och miljöåtaganden.

– Inte än. Vi kommer att behöva satsa mer, men det här är en väldigt bra början, säger Isabella Lövin.