Fakta: Så använder du jultiden för att stressa ner

Stressforskaren Aleksander Perskis bästa tips:

Sov ut och få ordning och reda på din sömn.

Ge dig själv egentid.

Tillbringa tid med personer du tycker om.

Var ute när det är dagsljus, det ger energi även om det är grått.

Julen står återigen för dörren och för många innebär det en hel del måsten. Dels gällande julförberedelserna, dels gällande umgänget med släkt och vänner.

– Planera så gott det går. Många familjer är uppdelade på olika sätt, så kompromissa så att alla blir nöjda. Men julen är inte enda tiden på året att träffa andra människor så man behöver inte göra allt på en gång, säger Aleksander Perski, stressforskare på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Att addera julbakning eller extra matlagning kan lätt bli för mycket för någon som redan är stressad. Därför är det viktigt att dela med sig av arbetet eller att sänka kraven, menar han.

– Meningen är att det ska vara en tid att njuta av tillvaron. Varför inte satsa på det, i stället för att vara alltför ambitiös?

Och vill man inte fira jul över huvud taget kan man stanna hemma eller åka bort, föreslår Aleksander Perski.

– Men mitt huvudtips kan sammanfattas i en formel: Julefrid är lika med sömn plus vila plus gemenskap i kvadrat.