Den svenska Marabouklassikern M, som funnits sedan 1957, har jagat bort dubbel M:en från den svenska marknaden, uppger Dagens Media. Hovrätten har avgjort tvisten till Marabus fördel.

Marabous ägare Mondelez vill tills vidare inte uttala sig närmare om domen och dess konsekvenser, men säger i en skriftlig kommentar att "vi är nöjda med domstolens beslut, eftersom våra varumärken är mycket värdefulla för oss".

Stämde rivalen

Fram till 1998 hade Marabou ett avtal med den amerikanska chokladjätten Mars om att företaget inte fick sälja sina chokladkulor i Skandinavien och Finland. När Mars sedan lanserade M&M i Sverige för några år sedan stämde Mondelez 2010 Mars för vilseledande efterbildning och renommésnyltning.

I marknadsdomstolen vann Mars men både tingsrätten och Svea hovrätt har kommit fram till att det handlar om ett varumärkesintrång.

Kan gå till HD

Att domstolarna kommit till olika utslag är inte så konstigt, enligt Magnus Ahlgren, chefsjurist för design- och varumärkesenheten på PRV (patent- och registreringsverket).

– Det är inte ovanligt att samma företeelse leder till olika resultat inom marknadsföringsrätten och varumärkesrätten, därför att det inte är helt identiska prövningar, säger han till TT.

M&M stoppas nu på den svenska marknaden från den 30 juni såvida inte Mars går vidare till Högsta domstolen med sina chokladkulor. Om HD säger nej till att ta upp fallet är förbudet ett faktum.

Magnus Ahlgren vill inte uttala sig om chansen att HD tar upp ärendet, eftersom han inte läst domen, men tillägger:

– i princip ska det vara en viktig rättsfråga för att HD ska bevilja prövningstillstånd.