FAKTA: POKÉMONTURISM

Sedan mobilspelet Pokémon Go lanserades har museum, landmärken, flygplatser, hotell, nöjesparker, restauranger och andra destinationer tagit chansen att locka till sig spelande turister.

Framför allt genom att peka ut "Poké stops" och gym (platser för virtuella slagsmål) för användarna har man lyckats locka till sig spelarna. Populärt är även att erbjuda gratis laddning av telefonen.

Överallt är mobilspelandet dock inte populärt. Vid förintelsemonumentet i Berlin och vid fredsmonumentet i Hiroshima har personal klagat över att turisterna inte visat tillräckligt med respekt. Båda dessa platser togs sedan bort som spelplatser.

Sedan mobilspelet släpptes i mitten av juli i Sverige har det blivit varje marknadsförares våta dröm.

Mängder av företag har försökt att attrahera besökare antingen genom att göra sin butik, sitt café eller kommunkontor till ett så kallat "Pokémon stop", där ett besök ger både poäng och bonusprylar i spelet.

Ett reseföretag i USA har dessutom sytt ihop särskilda resor upplagda för att ge en god Pokémonjakt, varav vissa går till pyramiderna i Egypten.

Kommuner tar chansen
Att spelet är platsberoende är, enligt Deeped Niclas Strandh, digital strateg på byrån United power, anledningen till hajpen i turistbranschen.

– Här behöver du verkligen röra på dig och på så sätt har det blivit intressant att fundera över "vad finns runt oss i spelet?" och hur kan vi i så fall göra det intressant för de som spelar, säger han.

I Sverige har kommuner som Jönköping, Åstorp och Knivsta hakat på tåget. Jönköpings kommun råkade lägga ett redan planerat ungdomsevenemang på temat sociala medier veckan efter lanseringen.

– Vi valde därför att skruva till namnet och kalla det "Pokémon Go meet up", säger Anna von Koch, fritidsassisten på kultur- och fritidsförvaltningen vid Jönköpings kommun.

Ett lyckokast visade det sig. 300 personer dök upp, och Anna von Koch ser inga problem med att använda ett mobilspel som dragplåster.

– Det vore tjänstefel av mig att inte haka på trender. Vi måste se till vad ungdomarna är intresserade av, säger hon.

Pokémon-cv
Senast i raden av initiativ är ett svenskt IT-konsultföretag, som enligt dem själva, lanserat världens första resestipendium riktat till spelare. Syftet är att ge stipendiaten möjlighet att göra en Pokémonresa till en valfri plats i världen.

Hittills har ett femtiotal ansökt om stipendiet på 30 000 kronor. Spelarna får skicka in sitt "Pokémon-cv" samt en motivering varför just de ska bli valda.