I ”Killer clown chase” spelar du en clown som studsar fram på trampoliner, bilar och vettskrämda invånare i jakt på poäng och dödskallar. Trots det enformiga upplägget och den, i ärlighetens namn, rätt obefintliga storyn har spelet lyckats klättra på listorna.

– Vi har hittills nått plats 5 i USA, plats 3 i Storbritannien och i Norge är vi etta. Vi är på topp 100 i över 30 länder, säger utvecklaren Marc Lejeune vars studio Eyebox games ligger bakom spelet.

►LÄS MER: Clownryktet sprids i Sverig – är egenligen översatt inlägg från USA

Han vill inte uppge exakt hur mycket pengar spelet drar in. Men han bekräftar att det rör sig om över 5 000 dollar om dagen i annonsintäkter, det vill säga nära 50 000 kronor.

– Vi gjorde spelet eftersom clowntrenden är så väldigt stor för tillfället och vi ville ge folk chansen att uppleva det som ett spel i stället för att uppleva det i verkligheten, säger Marc Lejeune, som uppger att han själv inte är rädd för clowner.

– Nej, det är lugnt så länge du håller dig till mobilversionen haha.

►LÄS MER: Därför är så många rädda för clowner