Rättviseförmedlingen

Rättviseförmedlingen är en organisation som arbetar ökad mångfald i samhället, eller att ”hitta de som hamnat i skymundan på grund av stereotypa föreställningar om exempelvis kön, ursprung och fysiska förutsättningar”, som det står på deras hemsida.

Organisationen startades 2010.

Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen.

Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen.

Caroline Tibell

Foto:

På fyra leksakskataloger och ett stort antal lekande ungar så finns det bara två mörkhyade barn, visar Metros genomgång. "Det här påverkar barnen", kommenterar Rättviseförmedlingen.

I leksakskataloger från BR leksaker, Toys r us, Leklust och Lekia kan man se många glada barn på bild, hållandes i möjliga julklappar och skrattandes mot kameran. Väldigt få av dem ser ut att ha en annan etnisk bakgrund, något som kritikerna påpekar knappast speglar mångfalden i dagens samhälle.

​​ – Jag tycker att det är jättetråkigt och jag tror att det påverkar barns känsla för vad de kan bli och göra, säger Seher Yilmaz, ordförande för Rättviseförmedlingen.

Det finns bara två mörkhyade barn i en av katalogerna .

Vad innebär det?

– Det finns till exempel något som heter docktestet, där barn fick välja mellan en svart och en vit docka. De får svara på frågan vilken docka som är finast och vilken som de själva är mest lik. Barn av utländsk härkomst eller med annan hudfärg väljer alltid den vita dockan som den fina dockan, även fast de förstår att de själva liknar den mörkhyade dockan mer. Det är ett tecken på att man upplever att man inte är lika mycket värd, inte lika fin, säger Seher Yilmaz.

Vad skulle du vilja säga till föräldrar som tycker att det där inte spelar någon roll att det ser ut så här i leksakskatalogerna?

– Fundera över hur det skulle kännas om någon som ser ut som ditt barn aldrig skulle synas någonstans.

Varför har det blivit så här?

– Jag tror att det beror på att man inte tänker sig för. Men ju mer vi pratar om det desto längre kommer vi.

Det har man när det gäller vad killar och tjejer sysslar med i leksakskatalogerna. Sedan tidigare har flera av de svenska leksakskedjorna gått i bräschen för könsneutrala kataloger, något som fick spridning även utomlands, och för två år sedan hyllades exempelvis företaget Leklust på nätet för att man lyckats vända på könsrollerna. 

Metro har sökt BR leksaker, Toys r us, Leklust och Lekia.