– All reklam måste baseras på vad man har för mål. Har de gjort den med målet för att den ska få uppmärksamhet får man säga att de lyckats, annars skulle du inte pratat med mig just nu, säger Jonas Colliander, reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm till Metro.

Om reklamen i stället utformats för att locka över meningsmotståndare till Sverigedemokraterna tror han inte budskapet gått hem lika bra eftersom den använder samma retorik som partiet tidigare gjort sig känt för. 

► LÄS MER: Här river demonstranter ner SD-reklamen 

Raoul Galli, socialantropolog och reklamforskare vid Stockholms universitet, tror att partiet kan ha räknat med att banderollerna skulle vandaliseras. Han menar att bilden av att SD-anhängare uttrycker åsikter som tystas ner och inte ”får uttryckas” spelar partiet i händerna.

– De säger att de inte får säga vad de vill och inte får synas men de gör ju ingenting annat än hörs och syns överallt. Det är dels en offerroll och dels en medveten strategi.

SL och Clear Channel som äger annonsytorna i tunnelbanan tycker inte att reklamen strider mot deras regler, men Raol Galli ser en möjlighet att stora annonsörer som inte vill förknippas med SD säger ifrån och sätter press på SL och Clear Channel att ta ner den mot hot att förlora stora och trogna annonskunder. 

► LÄS MER: SD-reklamen kommer upp igen

Sverigedemokraternas presschef Henrik Vingesäger till Metro att all uppmärksamhet runt kampanjen gav mycket mervärde och att de planerar att sätta upp banderollerna igen under veckan. Enligt Jonas Colliander kan vi inte räkna med samma storm då.

– Kommunikation med chockbudskap står ofta ut från mängden. Man får inte lika mycket uppmärksamhet om man lanserar samma kampanj igen.