Forskare från universitetet i brittiska Kent har låtit 530 kvinnor i åldrarna 18-25 se reklamkampanjer för kända och påhittade varumärken. Modellerna var dels supersmala, dels normalstora. 

– Vi ville undersöka om kvinnor verkligen föredrar size zero-modeller framför normalstola modeller, säger professor Xuemei Bian enligt Resumé. 

När resultaten analyserades visade det sig att kvinnorna inte alls blev mer köpsugna av att se kvinnor med ouppnåeliga kroppar. När modellen för kända varumärken byttes ut märktes ingen skillnad i uppfattning om produkten, men för påhittade varumärken gav kvinnorna ett mer positivt omdöme när modellen inte var supersmal. Resultaten är publicerade i ansedda European Journal of Marketing.

– Vår forskning visar att modeindustrin inte har något att frukta i att använda normalstora modeller i sina annonser. Tvärtom, de kan snarare sälja mer genom att skippa de supersmala kropparna, säger professor Bian.

► LÄS MER: Vad är det ni säljer med den här reklamen egentligen?

Jonas Colliander, reklamforskare på Handelshögskolan i Stockholm, tror att detta följer en trend vi sett den senaste tiden. Calvin Klein och H & M är två kedjor som använt sig av ”stora” modeller, som kanske snarare ska se som normalstora. 

– Det kommer mer och mer motreaktioner och mer modeller som inte har de traditionella måtten, även om även om normen är modeller som är smalare än den genomsnittliga kvinnan, säger han till Metro. 

Det är flera faktorer som kan spela in. En av dem är att konsumenter medvetet belönar kedjor med normalstora modeller, men mycket av köpbeslutet sker också undermedvetet.

– Det finns forskning som visar att kontraster och det som står ut från normen uppmärksammas mer än det som följer normen.

Även om ”mjuka värden” och goodwill kan få företag att ändra sin marknadsföring finns det som bekant en sak som styr över allt annat.

– För affärsmän och kvinnor finns det inget som talar så starkt som att det leder till ökad försäljning så kan man visa på det tror jag att attityderna kan ändras, säger Jonas Colliander.

LÄS MER: Värvade modeller utanför anorexiklinik