– Jag tror att det handlar om en förändring i samhället, säger Apollos informationschef Kajsa Moström. 

Hos researrangörerna Apollo, Fritidsresor och Ving är trenden tydlig. Tregenerationsresor, där mor- och farföräldrar bjuder med barn och barnbarn på semestern, har blivit allt vanligare. 

Hos Apollo har dessa resor ökar med 25 procent de senaste två tre åren. 

– Man lever kanske längre ifrån varandra och har inte samma möjligheter och tid. I takt med att livet i övrigt blir stressigare blir semestern den tid när man vill passa på att umgås, säger Kajsa Moström. 

Oftast är det mor- och farföräldrarna som står för notan. 

– Det är möjligt att det ger ringar på vattnet att mor- och farföräldrar är piggare och alertare och orkar ta med sig sina barn och barnbarn, och har råd att göra det, säger Jim Hosverberg, informatör på Fritidsresor. 

Det är inte bara charterbolagen som märkt av trenden. 

I Stena Lines undersökning Resebarometern uppger 18 procent att man planerar en tregenerationsresa i sommar. Företaget har även infört så kallade barnbarnsresor.