Samtidigt som helt nya handelsplatser byggs runt om i landet startar modekedjorna också butiker kring möbel- och elektronikjättarna. Det får svenskarna att öppna sina plånböcker mer än vad de tänkt. Har man ändå åkt till Ikea eller Media Markt passar man på att handla kläder och skor i gallerian intill, menar Henrik Vestin.
– Vi gillar att spontanshoppa. Det mesta av det vi handlar är ju sådant som vi inte behöver för att klara oss i livet, säger han.

Enligt en ny analys från HUI Research sker hälften av all försäljning i 24 av landets 290 kommuner. Bortsett från gränskommunerna Haparanda och Strömstad är det kommuner utanför de stora städerna som toppar handelsutvecklingen de senaste åren. 
– Burlöv utanför Malmö har till exempel ganska få invånare, men stora handelsplatser som boende i andra kommuner åker till, säger Henrik Vestin.

Även om nyetableringarna slår hårt mot befintlig handel på vissa håll finns det utrymme för ännu fler köpcentrum i landet, enligt Henrik Vestin.
– När utbudet ökar lägger vi också mer pengar på shopping, säger han.