KROPP. Bikinisäsongen är här. Månadsmagasinen tipsar om hur vi ska tappa kilon före midsommar, dagstidningarna delar med sig av GI-recept och reklampelarna stoltserar med modeller som är så smala och brunbrända att vem som helst kan få skrämselhicka.

Debatten om alltför smala modeller och sjuka ideal i modevärlden har under det senaste året varit het. När en ung modell dog under en visning i Uruguay beslutade arrangörerna för den spanska modeveckan att införa en BMI-gräns på 18, vilket gjorde att var tredje modell diskvalificerades. Den spanska hälsomyndigheten träffade också en överenskommelse med de ledande butikskedjorna om att plocka bort skyltdockor med mindre storlek än 36. Också svenska klädkedjor sägs arbeta aktivt för att få bort de mest pinn-smala skyltdockorna.

På Åhléns City har man gått ett steg längre och i stället utökat sortimentet med kurvigare exemplar i Stockholm, Göteborg och Malmö.
– Vi har fått jättefin respons, säger Tina Rellos, dekorationschef på Åhléns City-varuhusen som tror att uppmärksamheten beror på att de nu står i skyltfönstren iklädda säsongens badmode.
– Det är främst på sommaren som man ser hur deras kroppsform egentligen ser ut. Under resten av året, då de har mer kläder på sig, är det färre som reagerar.

Att propagera för ett sundare ideal var dock ingenting som hon tänkte på när hon köpte in skyltdockorna.
– Eftersom vi har kläder för lite större kvinnor behövde vi skyltdockor som kunde bära upp dem, säger hon. Fast det var svårt att hitta lite kurvigare dockor som var tillräckligt snygga. 
Tina Rellos är stolt över de kurviga dockorna.
– Det är viktigt att ha skyltdockor som speglar alla kvinnor. Alla ser ju olika ut, och det måste man ju få göra.