Många tittare har sedan länge lämnat tv-soffan och i stället börjat följa sina favoritserier över nätet. Nu har även serieskaparna fattat galoppen. Fler och fler serier görs för en nätpublik.

– Man försöker hitta fler sätt att tjäna pengar och genskjuta nedladdningen, säger Caroline Hainer, tv- och filmskribent samt bloggare på Weird Science.

Och det är kända namn i huvudrollerna som ska locka tittare. Nya Youtube-kanalen ”Wigs” sätter kvinnor i fokus och bland andra Jennifer Garner och Dakota Fanning medverkar i kommande kortfilmer och miniserier. Nöjessajten E! vill
att Oscarsvinnaren Kevin Spacey ska producera kommande serien ”Upstarts”.

Även SVT har sedan en tid tillbaka gjort serier exklusivt för SVT Play. Där är det korta avsnitt som gäller, ofta med dokumentära inslag. ”Rebecca och Fiona” är den kanske största succén hittills och nu planeras ”Big in Japan”, om flickidolen  Ulrik Munther. 

– Webben ger en möjlighet att nå en publik vi inte alltid har i tv:n. Vi kan utveckla andra format, säger Are Nundal, programbeställare för webben på SVT.

Men i Norge har public service gått steget längre. NRK valde att samarbeta med Netflix för att producera ”Lilyhammer”. Att tillgången på amerikanska tv-serier blir större för svenska tittare tror inte Are Nundal hotar svenska webb-satsningar.

– Jag tror inte att det är antingen eller. Jag tror att vi kan göra serier som är relevanta, eller mer relevanta, för en svensk publik.