Under september har fler skänkt sin pant till Röda korset än tidigare. 740 000 knapptryckningar registrerades i ICA-butiker landet över, skriver Sveriges radio. Det är ett par hundratusen bättre än förra året.

– Vi ser att ökningen är markant, vi ser att det finns ett samband med det som speglas i media och det syns i hela landet, säger Nils Nilsson, ansvarig för företagsinsamlingen på Röda korset, till SR.
 

►LÄS MER: Så här mycket har svenskar omedvetet skänkt till välgörenhet


Vanligtvis är september inte en lika bra månad som sommarmånaderna eller december. Men i år har den överträffat sommaren, något som Röda korset alltså menar beror på den pågående flyktingkatastrofen.

Samma mönster syns hos pantmaskinerna hos Willys, där knappen går till Rädda barnen och flyktingkrisen. 40 procent fler trycker på den knappen. På Coops butiker går biståndsknappen till Vi skogen, ett trädplanteringsprojekt. Där har ingen ökning skett.
 

►LÄS MER: Hans, 58, skrev låt till flyktingarna – skänker intäkterna till välgörenhet