En ny lag i Storbritannien ska ge bilförare en tio minuters tidsfrist mellan att parkeringsbiljetten går och att de kan bli bötfällda. Den nya lagen är en del av ett större initiativ för att motverka lokala myndigheters användning av parkeringsböter som en kassako, skriver The telegraph.

– Vi stoppar kriget mot bilister som bara vill utföra sina dagliga ärenden. Allt för länge har parkeringsregler använts för att få laglydiga bilister att känna sig som kriminella och har orsakat enorm skada för butiker och företag, säger kommunministern Erick Pickles till The telegraph.
 
Lokala myndigheter i Storbritannien har tidigare anklagats för orättvisa parkeringsregler och för att använda parkeringsböter som en enkel inkomstkälla snarare än för att garantera en fungerande biltrafik i städerna. Enligt Erick Pickles har den här tillämpningen av parkeringsreglerna dock snarare skadat kommunerna.

– Övernitisk tillämpning av parkeringsregler underminerar våra stadskärnor och kostar kommunerna mer i det långa loppet. Våra åtgärder ser inte bara till att gynna huvudgatorna, bilister och de lokala myndigheterna – de för tillbaka det sunda förnuftet till parkering, säger han till The telegraph.

Utöver tidsfristen innebär de nya reglerna också att bilister inte längre kan bötfällas i fall där de inte kunnat köpa parkeringsbiljett på grund av söndriga automater. Dessutom införs ett förbud mot kameraövervakning genom så kallade ”spy cars” som används för att bötfälla felparkerare. Boende kommer även ges möjligheten att lämna in formella protester mot parkeringsförbud i deras närområden.
 
Problemet med övernitiska parkeringsvakter är något som Motormännens presskontakt Mikael Högskog känner igen även i Sverige.

– De här inkomsterna för kommuner och markägare har ökat för varje år och jag tror inte att det beror på att vi har blivit sämre på att parkera utan att det rör sig om en mer nitisk kontroll, säger han

Den här utvecklingen ser han också som en del av ett större problem där bilar byggs ut från mellanstora städer. Resultatet tror han kan bli precis som i Storbritannien. Därför tror han också att det kan vara en bra idé att se över även de svenska reglerna och göra de mer rättvisa.

– Jag tycker att de som felparkerar på ett sätt som är farligt för andra, alternativt parkerar så att den stoppar upp trafiken ska bedömas hårdare än någon som drar över fem minuter med sin parkering, säger han.