Den nya studien har visat en koppling mellan hur du sover och risken för fetma och typ 2-diabetes, skriver BBC. I studien har man analyserat sömnbeteendet hos 522 personer och upptäckt att de som sover dåligt på vardagar och tar igen sömnen på helgen löper en större risk att drabbas av åkommorna.

I studien, som utförts av forskare från University of Bristol och Weill Cornell Medical College i Qatar, bedömde forskarna hur mycket försökspersonerna sov på vardagar i förhållande till helger. De som hade en större ”sömnskuld” från vardagarna och tog igen den förlorade sömnen på helgerna visade sig i större utsträckning utveckla typ 2-diabetes och fetma.

– Vi upptäckte att så lite som 30 minuters ”sömnskuld” per dag kan ha en markant inverkan på fetma och insulinresistans, säger Shahrad Taheri från Weill Cornell till BBC.

Enligt forskarna kan detta bero på att den här typen av sömnbeteende stör kroppens interna klocka och den naturliga rytmen på hormonutsöndringen i kroppen. Sedan tidigare har man hittat en koppling mellan skiftarbete och diabetes som även den tyder på att oregelbunden sömn påverkar hormonutsöndringen. Forskarna tror därför att förändrat sömnbeteende kan komma att bli en del av behandligen för dessa sjukdommar.

– Våra resultat tyder på att man genom att undvika ”sömnskuld” kan man få positiva effekter på midjemått och ämnesomsättning och attman genom att väva in sömn i livsstilsilsförändringar för viktnedgång kan öka chansen för att lyckas, Shahrad Taheri.