Här är 4 andra tips som förbättrar din sömn

1. Undvik att dricka koffein. Det stör insomnandet och det tar lång tid för kroppen att bearbeta det.

2. Drick inte alkohol. Visst, du somnar lättare, men sömnkvalitén blir dålig så du är ändå trött dagen efter.

3. Ha regelbundna sömnvanor. Försök att somna och kliva upp vid samma tidpunkt hela veckan.

4. Rör mycket på dig. De som bara sitter stilla hela dagarna sover sämre.

Källa: Christian Benedict

När du använder mobiltelefonen eller en annan läsplatta innan du ska sova hämnar ljuset från den kroppens sömnhormon, melatonin. Det gör att det blir svårare att somna, berättar Christian Benedict, docent vid institutionen för neurovetenskap på Uppsala universitet.

Nu kan lösningen vara här. En studie gjord av Christian Benedict och hans kollega Frida Rångtell visar att dagsljus kan motverka insomningsproblemen.

– Deltagarna i studien, 14 unga män och kvinnor, fick testa att vara ute på dagen för att sedan använda en läsplatta med full ljusstyrka på kvällen. Resultatet visade att effekten från ljuset på läsplattan inte påverkade deltagarnas sömn alls, säger Christian Benedict och fortsätter:

– I tidigare forskning har det fastställts att användandet av läsplattor har skapat sömnproblem, vilket alltså inte blev fallet nu när deltagarna varit utomhus under dagen.

LÄS MER: Sömnexperten: 7 tips som får dig att sova bättre

Att vara ute under dagen trycker förvisso ner nivåerna av sömnhormonet melatonin, men på kvällen blir det motsatt effekt.

– Det händer något med kroppen när du har utsatts för ljus hela dagen och sedan befinner dig i ett mörkt rum, som när du ska sova. Då säger det ”boom” och melatoninet sätter fart ordentligt och du kan somna lättare, säger Christian Benedict.

Deltagarna i studien var utomhus i sex timmar och Christian Benedict medger att det i princip är omöjligt för gemene man att vara ute så mycket varje dag.

– Men att vara ute lite är bättre än ingenting, det kan hjälpa ändå, säger han.

LÄS MER: Experten: Så hanterar du sömnbrist som småbarnsförälder